مقام امنیتی ایرانی: دیپلماسی غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در جریان نیست

یک منبع امنیتی ایرانی، اظهارات اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد در جریان بودن «دیپلماسی غیرمستقیم» بین ایران و ایالات متحده درباره بازگشت واشینگتن به توافق هسته‌ای برجام را رد کرده است.

این منبع امنیتی که نام او اعلام نشده است، روز سه‌شنبه، ۲۶ اسفند به پرس تی‌وی گفته است اظهارات مقامات آمریكایی درباره مذاكرات غیرمستقیم با ایران، «تنها به منظور خارج كردن رئیس جمهور جو بایدن از بحران» بیان شده است.

این منبع که پرس تی‌وی، او را «نزدیک به شورای عالی امنیت ملی» معرفی کرده، توضیحی بیشتری درباره «بحران» رئيس‌جمهور آمریکا نداده ولی تاکید کرده است که «تا لغو کامل تحریم‌ها هیچ گفت‌و‌گویی بین تهران و واشنگتن انجام نخواهد شد».

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه ۲۲ اسفند گفته بود ایالات متحده دیپلماسی غیر مستقیم با ایران را از طریق کانال اروپایی‌ها و از کانال‌های دیگر برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام آغاز کرده است.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزوده بود که دیپلماسی در قبال ایران در جریان است، (البته) فعلا نه به صورت مستقیم.

به گفته مشاور امنیت ملی کاخ سفید، «ارتباطاتی از طریق اروپایی‌ها و از طریق دیگران وجود دارد كه ما را قادر می‌سازد برای ایرانیان توضیح دهیم كه در مورد پایبندی در برابر پایبندی چه موضعی داریم و می‌توانیم موضع آنها را بشنویم.»

این دومین بار است که شبکه پرس‌ تی‌وی به نقل از مقام‌های امنیتی ایران، اخباری درباره رویکرد جمهوری اسلامی درباره برجام منتشر می‌کند.

بیشتر در این باره: یک «مقام ارشد امنیتی» با پیشنهاد روحانی برای بازگشت گام‌به‌گام به برجام مخالفت کرد

روز ۲۰ اسفند، پس از آن‌که رئیس‌‌جمهوری ایران برای بازگشت «جزء در برابر جزء» به تعهدات برجامی از سوی تهران اعلام آمادگی کرد، شبکه پرس‌ تی‌وی به نقل از یک مقام امنیتی گزارشی در مخالفت با این نظر اعلام کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز ۲۰ اسفند در جلسه هیات دولت گفت: «برای بازگشت به تعهدات کل در برابر کل یا جزء در برابر جزء هم آماده‌ایم» و ساعاتی بعد شبکه پرس‌ تی‌وی به نقل از یک «مقام امنیتی» نوشت که «ایران» با پیشنهاد بازگشت گام‌به‌گام به توافق هسته‌ای مخالف است و «تهران تنها در صورتی به تعهدات برجامی خود کامل باز خواهد گشت که تحریم‌ها به‌صورت مؤثری برداشته شوند».

این مقام تأکید کرده بود که «تنها راه بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود این است که واشینگتن تمامی تحریم‌ها را بردارد و اگر تحریم‌ها برداشته نشوند، ایران اقدامات بیشتری را در آینده نزدیک اتخاذ خواهد کرد که فراتر از تعهدات تهران ذیل توافق هسته‌ای است».

علاوه بر بحث دیپلماسی غیرمستقیم، دولت جو بایدن پیش از این به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای حضور در نشستی با نمایندگان ایران اعلام آمادگی کرده بود.

با این حال ایران رسما اعلام کرد که در این اجلاس شرکت نمی‌کند، چون به گفته مقام‌های حکومت ایران برداشتن تحریم‌ها نیازی به مذاکره ندارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا که از منتقدان توافق هسته‌ای با ایران بود، در اردیبهشت ۹۷ خروج ایالات متحده از این توافق هسته‌ای را اعلام کرد.

دولت او در چارچوب راهبرد «فشار حداکثری» برای وادار کردن ایران به حضور در مذاکره برای یک توافق فراگیر، تحریم‌های گسترده و شدیدی علیه ایران وضع کرد.

ایران نیز در واکنش به این اقدام آمریکا عدول از تعهدات هسته‌ای خود را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرد و در ماه‌های اخیر عدول از تعهدات خود در چارچوب توافق برجام را تشدید کرده است.

در حال حاضر، علیرغم اعلام آمادگی ایران و آمریکا برای احیای برجام، چگونگی این روند به یک بن‌بست تبدیل شده است. ایران می‌گوید تنها در صورت لغو همه تحریم‌هایی که در دوره ترامپ اعمال شده، به اجرای تعهدات خود طبق برجام باز می‌گردد و آمریکا می‌گوید تنها در صورتی که ایران به اجرای تعهدات خود بازگردد، اقدام به لغو تحریم‌ها می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های پرس تی‌وی و رادیو فردا؛ ب.ب/ر.ح