آلس بیالیاتسکی، برنده بلاروسی جایزه صلح نوبل به ۱۰ سال زندان محکوم شد

آلس بیالیاتسکی، برنده جایزه صلح نوبل، فعال مدنی و مخالف سرشناس حکومت بلاروس روز جمعه در پایان محاکمه‌ای در شهر مینسک به ده سال حبس در زندان‌های امنیتی محکوم شد.

خبرگزاری روسی تاس گزارش داد که دادگاه او را به جرم «قاچاق و کمک مالی به اقدامات علیه نظم عمومی» محکوم کرده است.

سویاتلانا تسیخانوسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس که در لیتوانی و یا لهستان به سر می‌برد، محکومیت آقای بیالیاتسکی و دو فعال سیاسی دیگر در این محاکمه را «وحشتناک و منزجر کننده» توصیف کرد. او در توئیت نوشت:«باید با این عدالت شرم‌آور مبارزه و آنها را آزاد کنیم.»

آلس بیالیاتسکی ۶۰ ساله همراه با گروه‌های حقوق بشر روسیه و اوکراین یکی از سه برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۲۲ است. او در سال ۲۰۲۰ و با شروع سرکوب گسترده مخالفان حکومت بلاروس در پی اعتراضات گسترده به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شد.

به گفته گروه مدنی و مدافع حقوق بشر «ویاسنا» که در سال ۱۹۹۶ با کمک آقای بیالیاتسکی تاسیس شد، در این دادگاه دو فعال مدنی و سیاسی دیگر به نام‌های والنتین استفانوویچ و ولادیمیر لابکوویچ نيز به ترتيب به ۹ و ۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

ناتالیا پینچوک، همسر آقای بیالیاتسکی حکم دادگاه را «بی رحمانه» توصیف کرد و افزود: «هدف اصلی این محاکمه مجازات افرادی است که از حقوق بشر در بلاروس دفاع کرده‌اند.»

وزیر خارجه آلمان محاکمه این سه نفر را «دادگاه نمایشی» و حکم صادر شده را «مسخره» توصیف کرد. او در توئیتی افزود: «این سه نفر صرفا به دلیل سال‌ها مبارزه برای حقوق و آزادی مردم بلاروس محاکمه شده‌اند.»

آلس بیالیانسکی از اواخر دهه هشتاد میلادی فعالیت‌های مدنی خود را با جمع‌آوری و مستند کردن موارد نقض حقوق بشر در بلاروس آغاز کرد. او درسال ۱۹۹۶ پس از همه‌پرسی که پایه‌های حکومت اقتدارگرای الکساندر لوکاشنکو را تثبیت کرد همراه با تعدادی از فعالان مدنی دیگر گروه «ویاسنا» به معنی بهار را تاسیس کرد که از آن زمان تاکنون در زمینه‌های مدنی از جمله حقوق بشر نقش فعالی ایفا کرده است.

کمیته نروژی اعطای جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۲۲ هنگام معرفی آلس یبالیاتسکی و دو نهاد حقوق بشری از روسیه و اوکراین به عنوان برندگان این جایزه گفت: «آنها در جمع‌آوری و مستند کردن موارد جنایات جنگی، نقض حقوق بشر و سوءاستفاده از قدرت اقدامات برجسته‌ای انجام داده‌اند.»

با استفاده از گزارش سی‌ان‌ان؛ ش.ر/س.ن