کره شمالی به پرتاب موشک‌های بالستیک ادامه می‌دهد

سه روز پس از آخرین پرتاب موشکی کره شمالی که خشم ژاپن، کره جنوبی و آمریکا را در پی داشت، ارتش تحت فرمان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، بار دیگر بامداد روز ۱۷ مهر دو فروند موشک بالستیک شلیک کرد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، با احتساب موشک‌های شلیک شده در بامداد روز یک‌شنبه، شمار موشک‌های میان‌برد و برد بلندی که کره شمالی از آغاز سال میلادی جاری شلیک کرده، به ۲۵ فروند افزایش یافته است.

توشیرو اینو، وزیر دفاع ژاپن، بعید ندانست که موشک‌های روز ۱۷ مهر از زیردریایی شلیک شده باشند.

محل پرتاب موشک منطقه مونچون در استان کانگون در کره شمالی ارزیابی شده و به گفته وزیر دفاع ژاپن، دو موشک با پیمودن حدود ۳۵۰ کیلومتر در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از سطح آب، به آب‌های دریای شرقی، موسوم به دریای ژاپن، در بخشی که خارج از حوزه اقتصادی دریایی این کشور است، افتاد.

به گفته وزیر دفاع ژاپن، آسیب احتمالیِ ناشی از این تحرک نظامی که متوجه شناورها در دریا شده باشد، گزارش نشده اما وزارت دفاع در توکیو به تجزیه و تحلیل جزئیات و بررسی نوع موشک‌ها پرداخته است.

گارد ساحلی ژاپن که در روزهای گذشته شاهد افتادن موشک‌های شلیک شده متعددی از سوی کره شمالی به آب‌های بخش شرقی خود بوده، به شناورها در دریای ژاپن هشدار داد که مراقب باشند و به قطعات افتاده در دریا نزدیک نشوند.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز ضمن محکوم کردن شدید این «تحریک جدی» نظامی از سوی کره شمالی، تأکید کرد که کشور او نظارت و هوشیاری خود را افزایش داده و همکاری تنگاتنگ با آمریکا را برای مقابله با عواقب احتمالی دنبال می‌کند.

کره شمالی در حالی بازه زمانی میان پرتاب موشک‌ها را در روزهای اخیر کوتاه‌تر کرده که کره جنوبی و آمریکا رزمایش مشترک تازه‌ای انجام داده و ناو هواپیمابر آمریکایی «یو.اس.اس. رونالد ریگان» به گشت‌زنی در منطقه بازگشته است؛ امری که کره جنوبی در هشدارش به کره شمالی، خود آن را یک رویداد «کاملاً غیرعادی» نامید.

دریاسالار مایکل دونلی، فرمانده ناو گروه ضربتی آمریکا در منطقه، بر ادامه تعهد کشورش به حفظ «امنیت و دفاع از متحدان» تأکید کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته گفته بود که پیونگ یانگ با ادامه حرکت در این «مسیر تحریک‌آمیز» خود را منزوی‌تر کرده و گام‌هایی را که در پاسخ به این کشور برداشته می‌شود، افزایش می‌دهد.

کیم جونگ اون موجودیت حکومت خود را از ناحیه افزایش همکاری‌های نظامی آمریکایی با کشورهای متحد واشینگتن در منطقه، در «تهدید مستقیم» احساس می‌کند و به تازگی نیز قانون حمله هسته‌ای پیش‌گیرانه را برای مقابله با این «تهدیدات» تغییر داد.