خوش‌بینی روسیه به احیای برجام، ابراز ناامیدی شمخانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پیامی جدید با ابراز ناامیدی نسبت به روند گفت‌وگوهای احیای برجام می‌گوید که کار نمایندگان جمهوری اسلامی در مذاکرات برای پیشبرد مواضع تهران «لحظه به لحظه» سخت‌تر می‌شود و این در حالی است که همزمان، نماینده ارشد روسیه در این مذاکرات از «پیشرفت قابل توجه» قدرت‌های جهانی در گفت‌و‌گوهای اخیر خبر داده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران شامگاه یک‌شنبه، ۲۴ بهمن در توییتی گفته است که در گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین «دو گزاره» یعنی «سخت‌تر شدن کار مذاکره‌کنندگان ایران برای پیشبرد اهداف تهران» و «تداوم نمایش ابتکار عمل غربی‌ها برای فرار از تعهدات» در این دوره از مذاکرات برای او قطعی شده است.

آقای شمخانی در توییتی هم که صبح روز دوشنبه، ۲۵ بهمن منتشر کرده، گفته است که «مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده که می‌توان در مورد نتیجه آن با قطعیت و بدون نیاز به گمانه‌زنی اعلام نظر کرد». او در ادامه، این نتیجه را مرتبط با تصمیم آمریکا برای بازگشت به اصول برجام عنوان کرده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که میخائیل اولیانوف، نماینده ارشد روسیه در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران در وین با انتشار توییتی در روز یک‌شنبه وضعیت کنونی گفت‌و‌گوهای وین را «مثبت» ارزیابی کرد و از «پیشرفت قابل توجه» در گفت‌و‌گوهای احیای برجام خبر داد.

آقای اولیانوف این دیدگاه‌ها را پس از دیدار و گفت‌وگو با علی باقری کنی، نماینده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین و رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در روز یک‌شنبه اعلام کرد.

نهمین دور از گفت‌وگوهای غیرمستقیم آمریکا و ایران با هدف بازگشت متقابل به توافق ۲۰۱۵ هسته‌ای میان ایران و غرب، موسوم به برجام از روز سه‌شنبه، ۱۸ بهمن در وین از سر گرفته شده است.

ایران تاکنون از مذاکره مستقیم با ایالات متحده برای احیای برجام خودداری کرده و گفت‌وگوهای نمایندگان دو کشور در وین به صورت غیرمستقیم و با واسطه نمایندگان روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

دیپلمات‌های ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که مذاکرات وارد آخرین مرحله شده است و باید تصمیمات سیاسی گرفته شود و یکدیگر را متهم می‌کنند که با پرهیز از چنین تصمیماتی، مانع رسیدن به توافق هستند.