نماينده آيت الله سيستانی مردم عراق را به دفاع در برابر داعش فراخواند

شيخ مهدی کربلايی، نماينده آيت الله علی سيستانی

شيخ مهدی کربلايی، نماينده آيت الله علی سيستانی، يکی از مهم ترين مراجع تقليد شيعيان درعراق در خطبه های نماز جمعه شهر کربلا از گروه های سياسی عراق خواست که در شرايط کنونی اختلافات را کنار بگذارند و از ارتش عراق حمايت کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کربلايی روز ۲۳ خردادماه گفته است، شهروندانی که می‌توانند سلاح به دست گيرند بايد با پيوستن به نيروهای امنيتی و نظامی عراق، با گروه های تروريستی بجنگند.

سازمان ملل متحد می گويد صدها نفر در جريان حملات تازه گروه حکومت اسلامی عراق و شام، داعش، کشته شدند. طبق اين گزارش نيروهای گروه داعش شماری از غيرنظاميان را در خيابان های موصل اعدام کرده اند.

درحالی که پيکارجويان گروه داعش در حال پيشروی به سمت بغداد، پايتخت عراق، هستند، ايران و آمريکا از حمايت خود از دولت عراق خبر داده اند.

در همين حال گزارش ها حاکی است که شبه نظاميان داعش توانسته اند در ادامه پيشروی‌های خود در عراق، دو شهر از استان دياله، واقع در شرق عراق و در مجاورت مرزهای ايران را تصرف کنند.

نيروهای امنيتی عراق روز جمعه اعلام کردند که شهرهای جلولا و السعديه به علاوه چندين روستای اطراف کوهستان حمرين به دست اسلام‌گرايان افراطی داعش افتاده و نيروهای نظامی نيز پست‌های خود را رها کرده‌اند.

شبه نظاميان داعش پيشتر پس از تصرف شهر موصل، دومين شهر بزرگ عراق، شهرهای تکريت، زادگاه صدام حسين رييس جمهوری سابق عراق، را نيز به کنترل خود دراورند.

به گزارش رويترز، نيروهای دولتی عراق روز جمعه السعيديه و جلولا زير آتشباری توپخانه خود قرار داده اند و شهروندان اين دو شهر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و به سمت خانقين در مرز ايران رفته اند.