دستگیری یک رهبر ارشد القاعده در عراق

ژنرال کوین برگنر، سخنگوی ارتش آمریکا در عراق

ژنرال کوین برگنر، سخنگوی ارتش آمریکا در عراق روز چهارشنبه هجدهم ژوئیه اعلام کرد: «خالد ابوفتاح داوود محمد المشهدانی معروف به ابوشهید در تاریخ چهارم ژوئیه در موصل دستگیر شده است و اطلاعات او نشان می دهد که رهبران خارجی القاعده در درگیری های عراق نقش موثری دارند».


به گفته ژنرال برگنر، «المشهدانی باور دارد که یکی از مقام های عالی رتبه شبکه القاعده در عراق بوده است».


او افزود:«المشهدانی دستیار نزدیک ابو ایاد المصری، رهبر مصری الاصل شبکه القاعده در عراق است».


به گفته آقای برگنر،«در حقیقت رابطه میان رهبران ارشد القاعده با المصری اغلب اوقات از طریق المشهدانی صورت می گرفت و ازجمله وی واسطه میان المصری با اسامه بن لادن و ایمان الظواهری نفر دوم شبکه القاعده بود».


به گفته آقای برگنر، «المشهدانی و المصری مشترکا در سال ۲۰۰۶ سازمان مجازی حکومت اسلامی عراق را در اینترنت راه اندازی کرده اند».


ژنرال برگنر گفت: «حکومت اسلامی عراق»، آخرین تلاش القاعده برای پیدا کردن جایگاهی برای خود و اهدافش در میان مردم عراق و همچنین تسری حکومت طالبان در میان مردم عراق بود.


در وب سایت حکومت اسلامی عراق، ابو عمر البغدادی به عنوان رهبر حکومت و المصری، وزیر جنگ معرفی شده است و هیچ عکسی از البغدادی در صفحه وب وجود ندارد.


ژنرال برگنر به خبرنگاران گفت: المشهدانی به بازپرس پرونده خود گفته است که البغدادی «یک شخصیت ساختگی» بود و صدای سخنرانی های منتسب به او توسط یک گوینده اجرا می شد.


به گفته آقای برگنر،«از اظهارات المشهدانی چنین استنباط می شود که حکومت اسلامی عراق تشکیلاتی بوده که برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت های رهبران القاعده در خارج از عراق تشکیل شده بود».


ابو مصعب الزرقاوی رهبر القاعده در عراق که در سال ۲۰۰۶ به دست نیروهای ائتلاف کشته شد

المشهدانی دو سال پیش، قبل از اینکه به شبکه القاعده در عراق بپیوندد رهبر یک گروه شبه نظامی به نام انصار السنه بود.


وی همچنین مدیر رسانه ای شبکه القاعده در بغداد بود که کل عراق را زیر پوشش داشت. شبکه القاعده در عراق در سال ۲۰۰۴ میلادی توسط رهبر اردنی الاصل این شبکه، ابو مصعب الزرقاوی اعلام موجودیت کرد.


گروه تحت فرمان او که «توحید و جهاد» نام داشت مسوول سربریدن بسیاری از گروگان های خارجی در عراق بوده است.


میزان تاثیر رهبران خارجی القاعده در عراق مدت هاست که موضوع بحث تحلیل گران است.


برخی از آنها اعتقاد دارند که گروه بن لادن نقش کمی در گرداندن شبکه به صورت روزانه دارد، اما برخی دیگر تاثیر آنها را بیشتر می دانند.


ارتش آمریکا در عراق یافته هایش در این باره را به صورت مداوم منتشر کرده است ومی گوید: بر این باور است که حداقل، رهبران خارجی القاعده برای اجرای برنامه های خود در عراق شبکه گسترده ای را فراهم آورده اند.