بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليک يا ابا عبدالله. انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم فياليتنی کنت معکم فافوزا فوزا عظيما
همواره به اينجانب و دوستان گفته می شد که اگر شما اطلاعيه ندهيد مردم به خيابانها نخواهند آمد و آنان از اعتراضات و مطالبات خود دست برخواهند داشت وآرامش به کشور برخواهد گشت. بنده به عنوان يک همراه جنبش عظيم سبز مردمی با اين نظر موافق نبودم و می انديشيدم که تا اصلاحات لازم با تکيه براصول روشن که می توان آنها را از قانون اساسی استخراج کرد، صورت نگيرد ، آب رفته به جوی باز نخواهد گشت.
برای مراسم عاشورای حسينی عليرغم درخواستهای فراوان، نه جناب حجت الاسلام و المسلمين کروبی اطلاعيه دادند و نه حجت الاسلام و المسلمين خاتمی اطلاعيه صادر کردند و نه بنده و دوستانم. با اين وصف يک بار ديگر مردمی خداجوی به صحنه آمدند و نشان دادند که شبکه های وسيع اجتماعی و مدنی که در طول انتخابات و بعد از آن به صورت خود جوش شکل گرفته است، منتظر اطلاعيه و بيانيه نمی مانند. در حالی که مردم نه روزنامه همراه و مشوقی در کنار خود داشتند و نه از صدا و سيما، به عنوان رسانه ای ملی و بی طرف و منصف و عاقل بهره می بردند. باز همه ملت ها و جهانيان شاهد بودند که در ميان طوفانی از تهديدها و تبليغات و تکفيرها و اهانتها، عزاداران حسينی در اين روز مقدس حسين حسين گويان به صورت مسالمت آميز و بدون شعارهای تند روانه ميدانها و مسيرهايی شدند که خود انتخاب کرده بودند و اين بار نيز چون دفعات گذشته با اعمال تحريک آميز مواجه شدند، خشونت های غيرقابل باور چون زير کردن راهپيمانان، تيراندازی نيروهای لباس شخصی که امروز هويت آنها بر کسی پوشيده نيست و روز بروز پرده از چهره آنان و سرانشان کنار زده می شود، فاجعه ای را آفريد که اثرات آن به اين زودی از صحنه سياسی کشورمان رخت برنخواهد بست.
مشاهده فيلم های تکان دهنده عاشورا نشان می دهد که اگر شعارها و حرکات جاهايی به سمت افراط غير قابل قبول کشانده می شود، ناشی از به زير انداختن افراد بی گناه از روی پل ها و بلندی ها، تيراندازی ها و آدم زير کردن ها و ترورهاست . جالب آنکه در بعضی از اين فيلم ها ديده شده است که مردم در پشت چهره نيروهای انتظامی و بسيجی مهاجم برادران خود را می بينند و در شرايط بحرانی و پر از خشم و هياهوی آنروز سعی می کنند بدانها آسيبی نرسد. اگر صدا و سيما يک جو انصاف و عقل داشت می توانست برای تلطيف فضا و نزديک کردن مردم به همديگر گوشه ای از اين صحنه ها را نشان دهد. ولی هيهات! جريان روزهای بعد از عاشورا و گسترش دستگيريها و ديگر تمهيدات دولتی نشان می دهد که مسئولان اشتباهات گذشته را اين بار در وسعت بيشتر تکرار می کنند و آنها می انديشند سياست ارعاب تنها راه حل است.
گيرم که چند روز با دستگيريها ، خشونت ها ، تهديدها و بستن دهان روزنامه ها و رسانه ها سکوت برقرار گرديد، تغيير قضاوت مردم را نسبت به نظام چگونه حل می کنيد؟ تخريب مشروعيت را چگونه جبران می نمائيد؟ نگاه ملامت آميز و متعجب همه جهانيان از اين همه خشونت يک دولت به ملت خود را چگونه تغيير می دهيد؟ با مشکلات بر زمين مانده اقتصادی و معيشتی کشور که به دليل ضعف مفرط دولت روزبروز وخيم تر می شود چه می کنيد؟ با چه پشتوانه ای از کارآمدی و انسجام ملی و سياست خارجی موثر، سايه قطعنامه ها و امتيازخواهی های بيشتر را در سطح بين الملل از سر کشور و ملتمان دور می کنيد؟
اينان می انديشند با عقب راندن نخبگان و روشنفکران و دانشگاهيان و فعالان از صحنه سياسی خواهند توانست بدون پرداختن ريشه ای به مسائل امروز کشور به ديروز قبل از انتخابات برگردند؟ اما کسانی که تاريخ را خوانده اند و کمی با ماهيت پيچيده جوامع آشنايی دارند می دانند که اين تفکر ناشی از يک توهم واقع گريز و پناه بردن به رويکردهای کم عمق و گول زننده است .
بنده به صراحت و روشنی می گويم فرمان اعدام و قتل و زندانی کروبی و موسوی و امثال ما مشکل را حل نخواهد کرد . سخنان روز چهارشنبه ميدان انقلاب و قبل از آن نماز جمعه هفته پيش دانشگاه که توسط چهره های منتسب به نظام ايراد گرديد، نتايج هر نوع اقدام تروريستی را مستقيما به سمت کانون نشانه خواهد رفت و گره مشکل بحران کنونی را نا گشودنی خواهد ساخت. گوساله و بزغاله خواندن بخش عظيمی از جامعه و خس و خاشاک ناميدن آنان و مباح کردن خون عزاداران حسينی فاجعه ای است که هم اکنون توسط افرادی مشخص و صدا و سيما در جامعه رخ داده است. اين چه سخنرانی است که از تريبون دولتی مردم را به جنگ با يکديگر دعوت می کند و يک عده را حزب الله می نامد و عده ای ديگر را حزب الشيطان؟ بارها در يک سخنرانی کوتاه اعلام می کند مردم توجه کنيد جنگ است! آيا اين سخنان دعوت به جنگ و شورش داخلی نيست ؟ با توجه به استفاده از اصطلاحات مذهبی و اشاره به آيات و روايات ، اين مراجع عظام و روحانيون فاضل هستند که می توانند بگويند با اين گونه اشخاص چه می توان کرد؟
آنچه به بنده به عنوان يک فرد کوچک اين جامعه مربوط می شود استقبال از هر هجمه ای در راه اسلام و کشور عزيزمان است و سخنان چند روز اخير، بنده را به ياد کلام امام رحمه الله عليه می اندازد که ” بکشيد ما را ، ما نيرومند تر می شويم”. بنده ابايی ندارم که يکی از شهدايی باشم که مردم بعد از انتخابات در راه مطالبات به حق دينی و ملی خود تقديم کردند و خون من رنگين تر از آن شهدا نيست.
بنده به صراحت می گويم تا وجود يک بحران جدی در کشور به رسميت شناخته نشود، راهی برای خروج از مشکلات و مسائل پيدا نخواهد شد. عدم اذعان به بحران ، توجيه گر ادامه راه حل های سرکوبگرانه خواهد شد. اذعان به وضعيت بحرانی می تواند راه حل را نه در سرکوب که بر سر آشتی ملی قرار دهد . تهمت بی دينی و همراهی با قدرتهای بيگانه مستکبر و افراد بدنام و جريانهای منحوسی چون منافقين به فرض آنکه به حذف فيزيکی تعدادی از خدمتگزاران اسلام و مردم منتهی شود ناشی از چشم بستن به ماهيت مشکلات ملی کشور است. من به عنوان يک دلسوز می گويم منافقين با خيانت ها و جنايت های خود مرده اند، شما برای کسب امتيازهای جناحی و کينه ورزی آنها را زنده نکنيد .
من لازم می دانم قبل از آنکه راه حل خودم را برای خروج از بحران مطرح سازم ، برهويت اسلامی و ملی و مخالف سلطه بيگانگان و وفادار به قانون اساسی ما و جنبش سبز تاکيد نمايم. ما پيروان اباعبدالله حسين عليه السلام هستيم. ما شيفتگان حريتی هستيم که مناديش آن امام مظلوم بود . ما پيرو کسی هستيم که در قلمرو وسيع اسلامی ربودن خلخالی از پای يک زن را برنمی تابيد. ما معتقد به تفسير رحمانی از اسلام هستيم که انسانها را يا هم کيش هم می دانند و يا همسانانی در خلقت. نگاهی که بر کرامت ذاتی انسان باور دارد و برنمی تابد که ضارب او در زندان با غذايی جز شبيه غذای او نگهداری شود و يا مورد شکنجه و امثال آن قرار گيرد.
بنده و دوستان عزيزم که امروز بسياری از آنها در زندانها محبوس هستند پای بندان سرسخت استقلال کشور هستيم و از اينکه بازار اسلامی ما تبديل به يک بازار مکاره برای کالاهای بيگانه شده است رنج می بريم. ما به شدت با فساد موجود که ناشی از سياستهای سوء و عدم تدبير است مخالفيم. ما می گوئيم نهاد بزرگ و تاثير گذاری چون سپاه اگر هر روز چرتکه بياندازد که قيمت سهام چقدر بالا و پائين رفته نمی تواند از کشور و منافع ملی آن دفاع نمايد؛ هم خود به فساد کشيده می شود و هم کشور را به فساد می کشاند . ما می گوئيم و حاضريم در مباحثات نشان دهيم که امروز منافع و حقوق مستضعفان و کارگران و کارمندان و ساير اقشار ملت در يک فساد بزرگ در حال غرق شدن است . جنبش سبز مخالف دروغ است و آنرا آفتی خانمان برانداز برای کشور می داند و از اين رو دروغ های سياسی و امنيتی و اقتصادی و فرهنگی و امثال آنرا خطری بزرگ برای کشور می دانيم.
ما يک دولت و نظام صادق و رئوف و با شفقت و مبتنی بر آراء مردم می خواهيم که به تنوع آراء و عقايد مردم نه به شکل تهديد بلکه بصورت يک فرصت نگاه کند. ما سرک کشيدن به زندگی خصوصی مردم، تفتيش عقايد، تجسس، بستن روزنامه ها و محدود کردن رسانه ها را مخالف دين مترقی و رهايی بخش خود و مخالف قانون اساسی برآمده از اين دين می دانيم. ما ضايع کردن يک ريال از بيت المال را در جهت اهداف باندی و جناحی حرام می دانيم و می گوئيم که سند چشم انداز ملی بيست ساله که به تاييد همه ارکان نظام رسيده است امروز به يک ورق پاره بی ارزش تبديل شده است. ما هشدار می دهيم که رقيبان بزرگی در منطقه با رشدهای اقتصادی دو رقمی در حال ظهور هستند و روز به روز قوی تر می شوند . درحالی که ما متاسفانه از دادن يک بودجه سالانه و نگهداشتن حسابهای ذخيره ارزی و امانت در سپرده های مردم و پاسخگويی در مقابل ديوان محاسبات عمومی و مجلس شورای اسلامی عاجز هستيم .
ما نه آمريکايی هستيم و نه انگليسی . تا حال نه کارت تبريکی برای روسای کشورهای بزرگ فرستاده ايم و نه اميد ياری آنها را داريم و می دانيم با اصالت قدرت در روابط بين اللمل هر کشور به دنبال منافع ملی خود است و ما بيزار از کسانی هستيم که بر عرف و اعتقادات دينی و ملی ملت خود احترام نمی گذارند . و مضحک است که به ما تهمت اهانت به قرآن ، عاشورای امام حسين يا پاره کردن عکس حضرت امام قدس سره زده شود . مسلما حرمت شکنی اگر در روز عاشورا صورت گرفته باشد مورد تاييد ما نيست، اما بدترين نوع حرمت شکنی را کشتن بندگان بيگناه و عزادار در روز عاشورا و در ماههای حرام می دانيم .
اما من برآنم که راه حل مشکلات پيش آمده و بحران موجود چنين است؛ وضعيت کشور امروز چون رودخانه خروشان و عظيمی است که سيلابهای تند و حوادث گوناگون باعث طغيان و گل آلود شدن آن شده است . راه آرام کردن اين رودخانه بزرگ و روشن ساختن و زلال کردن آب آن در يک اقدام سريع و عاجل امکان پذير نيست . انديشيدن به اين گونه راه حلها که عده ای توبه کنند و عده ای معامله کنند و بده و بستانی صورت گيرد تا اين مشکل بزرگ حل شود عملا به بيراهه رفتن است .
بنده راه حل را در روانه ساختن نهرها و چشمه هايی از آب روشن و شيرين به بستر اين رودخانه می دانم که بتدريج و طی يک فرآيند تدريجی کيفيت آب و وضع رودخانه را تغيير دهد . و نيز اعتقاد دارم که هنوز دير نشده است و نظام ما آن قدرت را دارد که در صورت تدبير و در صورت داشتن يک نگاه احترام آميز و توام با ملاطفت به همه ملت و اقشار آن اين مهم را بانجام برساند . بنده تعدادی از اين راه حلها را که چون نهرها و چشمه هايی از اب روشن می تواند فضای ملی را تحت تاثير قرار دهد و اوضاع را به سمت بهبود ببرد، بيان می کنم :
۱- اعلام مسئوليت پذيری مستقيم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائيه به نوعی که از دولت حمايت های غيرمعمول در مقابل کاستی ها و ضعف هايش نشود و دولت مستقيما پاسخگوی مشکلاتی باشد که برای کشور ايجاد کرده است . به يقين اگر دولت کارآمد و محق باشد خواهد توانست جواب مردم و مجلس را بدهد و اگر بی کفايت و ناکارآمد بود مجلس و قوه قضائيه در چارچوب قانون اساسی با او برخورد خواهند کرد .
۲- تدوين قانون شفاف و اعتماد برانگيز برای انتخاباتها به نوعی که اعتماد ملت را به يک رقابت آزاد و منصفانه و بدون خدعه و دخالت قانع سازد . اين قانون بايد شرکت همه ملت را عليرغم تفاوت در آراء و انديشه ها تضمين کند و جلوی دخالت های سليقه ای و جناحی دست اندرکاران نظام را در همه سطوح منتفی سازد . مجالس اوليه انقلاب می تواند به عنوان الگويی مورد توجه قرار گيرند .
۳- آزادی زندانيان سياسی و احياء حيثيت و آبروی آنها . بنده يقين دارم که اين اقدام نه به ضعف که به درايت نظام تعبير خواهد گشت . و نيز آگاهيم که جريانهای سياسی منحطی با اين راه حل مخالف هستند .
۴- آزادی مطبوعات و رسانه ها و اجازه نشر مجدد روزنامه های توقيف شده جزء ضروريات روند بهبود است . ترس از آزادی مطبوعات بايد از بين برود و تجربيات جهانی در اين زمينه بايد مورد توجه قرار گيرد . گسترش کانال های ماهواره ای و اهميت يافتن آنها و تاثيرگذاری قاطع اين رسانه که بخوبی ناکافی بودن روش های قديمی و محدوديت صدا و سيما را می رساند . پارازيت ها و محدوديت های اينترنتی می تواند برای مدت کوتاهی اثرگذار باشد . تنها راه چاره داشتن رسانه هايی متنوع و آگاه و آزاد در داخل کشور است . آيا زمان آن نرسيده است که با اقدامی شجاعانه و ناشی از اعتماد به متفکران و نيروهای خلاق جامعه ، نگاهها را از آنسوی مرزها به شکوفايی خلاقيت سياسی و فرهنگی و اجتماعی داخلی برگردانيم ؟
۵- برسميت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکيل احزاب و تشکل ها و پايبندی به اصل ۲۷ قانون اساسی . اقدام در اين زمينه که می تواند با درايت و همکاری همه علاقمندان به کشور صورت گيرد در طول چند ماه می تواند فضايی توام با دوستی و محبت ملی را جايگزين در گيری سازمان بسيج و نيروهای امنيتی با مردم و يا درگيری مردم با مردم نمايد .
به بندهای فوق پيشنهادات ديگری نيز می توان اضافه کرد . به نظر بنده حتی يک جوی کوچک زلال در اين بين می تواند مغتنم باشد . ضرورتی ندارد همه بندها با هم شروع شود . مشاهده عزم در اين راه بروشنی افق کمک خواهد کرد . و کلام آخر آنکه همه اين پيشنهادات بدون نياز به توافق نامه و مذاکره و داد و ستدهای سياسی و از موضع حکمت و تدبير و خيرخواهی می تواند اجرايی شود .
ميرحسين موسوی
السلام عليک يا ابا عبدالله. انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم فياليتنی کنت معکم فافوزا فوزا عظيما
همواره به اينجانب و دوستان گفته می شد که اگر شما اطلاعيه ندهيد مردم به خيابانها نخواهند آمد و آنان از اعتراضات و مطالبات خود دست برخواهند داشت وآرامش به کشور برخواهد گشت. بنده به عنوان يک همراه جنبش عظيم سبز مردمی با اين نظر موافق نبودم و می انديشيدم که تا اصلاحات لازم با تکيه براصول روشن که می توان آنها را از قانون اساسی استخراج کرد، صورت نگيرد ، آب رفته به جوی باز نخواهد گشت.
برای مراسم عاشورای حسينی عليرغم درخواستهای فراوان، نه جناب حجت الاسلام و المسلمين کروبی اطلاعيه دادند و نه حجت الاسلام و المسلمين خاتمی اطلاعيه صادر کردند و نه بنده و دوستانم. با اين وصف يک بار ديگر مردمی خداجوی به صحنه آمدند و نشان دادند که شبکه های وسيع اجتماعی و مدنی که در طول انتخابات و بعد از آن به صورت خود جوش شکل گرفته است، منتظر اطلاعيه و بيانيه نمی مانند. در حالی که مردم نه روزنامه همراه و مشوقی در کنار خود داشتند و نه از صدا و سيما، به عنوان رسانه ای ملی و بی طرف و منصف و عاقل بهره می بردند. باز همه ملت ها و جهانيان شاهد بودند که در ميان طوفانی از تهديدها و تبليغات و تکفيرها و اهانتها، عزاداران حسينی در اين روز مقدس حسين حسين گويان به صورت مسالمت آميز و بدون شعارهای تند روانه ميدانها و مسيرهايی شدند که خود انتخاب کرده بودند و اين بار نيز چون دفعات گذشته با اعمال تحريک آميز مواجه شدند، خشونت های غيرقابل باور چون زير کردن راهپيمانان، تيراندازی نيروهای لباس شخصی که امروز هويت آنها بر کسی پوشيده نيست و روز بروز پرده از چهره آنان و سرانشان کنار زده می شود، فاجعه ای را آفريد که اثرات آن به اين زودی از صحنه سياسی کشورمان رخت برنخواهد بست.
مشاهده فيلم های تکان دهنده عاشورا نشان می دهد که اگر شعارها و حرکات جاهايی به سمت افراط غير قابل قبول کشانده می شود، ناشی از به زير انداختن افراد بی گناه از روی پل ها و بلندی ها، تيراندازی ها و آدم زير کردن ها و ترورهاست . جالب آنکه در بعضی از اين فيلم ها ديده شده است که مردم در پشت چهره نيروهای انتظامی و بسيجی مهاجم برادران خود را می بينند و در شرايط بحرانی و پر از خشم و هياهوی آنروز سعی می کنند بدانها آسيبی نرسد. اگر صدا و سيما يک جو انصاف و عقل داشت می توانست برای تلطيف فضا و نزديک کردن مردم به همديگر گوشه ای از اين صحنه ها را نشان دهد. ولی هيهات! جريان روزهای بعد از عاشورا و گسترش دستگيريها و ديگر تمهيدات دولتی نشان می دهد که مسئولان اشتباهات گذشته را اين بار در وسعت بيشتر تکرار می کنند و آنها می انديشند سياست ارعاب تنها راه حل است.
گيرم که چند روز با دستگيريها ، خشونت ها ، تهديدها و بستن دهان روزنامه ها و رسانه ها سکوت برقرار گرديد، تغيير قضاوت مردم را نسبت به نظام چگونه حل می کنيد؟ تخريب مشروعيت را چگونه جبران می نمائيد؟ نگاه ملامت آميز و متعجب همه جهانيان از اين همه خشونت يک دولت به ملت خود را چگونه تغيير می دهيد؟ با مشکلات بر زمين مانده اقتصادی و معيشتی کشور که به دليل ضعف مفرط دولت روزبروز وخيم تر می شود چه می کنيد؟ با چه پشتوانه ای از کارآمدی و انسجام ملی و سياست خارجی موثر، سايه قطعنامه ها و امتيازخواهی های بيشتر را در سطح بين الملل از سر کشور و ملتمان دور می کنيد؟
اينان می انديشند با عقب راندن نخبگان و روشنفکران و دانشگاهيان و فعالان از صحنه سياسی خواهند توانست بدون پرداختن ريشه ای به مسائل امروز کشور به ديروز قبل از انتخابات برگردند؟ اما کسانی که تاريخ را خوانده اند و کمی با ماهيت پيچيده جوامع آشنايی دارند می دانند که اين تفکر ناشی از يک توهم واقع گريز و پناه بردن به رويکردهای کم عمق و گول زننده است .
بنده به صراحت و روشنی می گويم فرمان اعدام و قتل و زندانی کروبی و موسوی و امثال ما مشکل را حل نخواهد کرد . سخنان روز چهارشنبه ميدان انقلاب و قبل از آن نماز جمعه هفته پيش دانشگاه که توسط چهره های منتسب به نظام ايراد گرديد، نتايج هر نوع اقدام تروريستی را مستقيما به سمت کانون نشانه خواهد رفت و گره مشکل بحران کنونی را نا گشودنی خواهد ساخت. گوساله و بزغاله خواندن بخش عظيمی از جامعه و خس و خاشاک ناميدن آنان و مباح کردن خون عزاداران حسينی فاجعه ای است که هم اکنون توسط افرادی مشخص و صدا و سيما در جامعه رخ داده است. اين چه سخنرانی است که از تريبون دولتی مردم را به جنگ با يکديگر دعوت می کند و يک عده را حزب الله می نامد و عده ای ديگر را حزب الشيطان؟ بارها در يک سخنرانی کوتاه اعلام می کند مردم توجه کنيد جنگ است! آيا اين سخنان دعوت به جنگ و شورش داخلی نيست ؟ با توجه به استفاده از اصطلاحات مذهبی و اشاره به آيات و روايات ، اين مراجع عظام و روحانيون فاضل هستند که می توانند بگويند با اين گونه اشخاص چه می توان کرد؟
آنچه به بنده به عنوان يک فرد کوچک اين جامعه مربوط می شود استقبال از هر هجمه ای در راه اسلام و کشور عزيزمان است و سخنان چند روز اخير، بنده را به ياد کلام امام رحمه الله عليه می اندازد که ” بکشيد ما را ، ما نيرومند تر می شويم”. بنده ابايی ندارم که يکی از شهدايی باشم که مردم بعد از انتخابات در راه مطالبات به حق دينی و ملی خود تقديم کردند و خون من رنگين تر از آن شهدا نيست.
بنده به صراحت می گويم تا وجود يک بحران جدی در کشور به رسميت شناخته نشود، راهی برای خروج از مشکلات و مسائل پيدا نخواهد شد. عدم اذعان به بحران ، توجيه گر ادامه راه حل های سرکوبگرانه خواهد شد. اذعان به وضعيت بحرانی می تواند راه حل را نه در سرکوب که بر سر آشتی ملی قرار دهد . تهمت بی دينی و همراهی با قدرتهای بيگانه مستکبر و افراد بدنام و جريانهای منحوسی چون منافقين به فرض آنکه به حذف فيزيکی تعدادی از خدمتگزاران اسلام و مردم منتهی شود ناشی از چشم بستن به ماهيت مشکلات ملی کشور است. من به عنوان يک دلسوز می گويم منافقين با خيانت ها و جنايت های خود مرده اند، شما برای کسب امتيازهای جناحی و کينه ورزی آنها را زنده نکنيد .
من لازم می دانم قبل از آنکه راه حل خودم را برای خروج از بحران مطرح سازم ، برهويت اسلامی و ملی و مخالف سلطه بيگانگان و وفادار به قانون اساسی ما و جنبش سبز تاکيد نمايم. ما پيروان اباعبدالله حسين عليه السلام هستيم. ما شيفتگان حريتی هستيم که مناديش آن امام مظلوم بود . ما پيرو کسی هستيم که در قلمرو وسيع اسلامی ربودن خلخالی از پای يک زن را برنمی تابيد. ما معتقد به تفسير رحمانی از اسلام هستيم که انسانها را يا هم کيش هم می دانند و يا همسانانی در خلقت. نگاهی که بر کرامت ذاتی انسان باور دارد و برنمی تابد که ضارب او در زندان با غذايی جز شبيه غذای او نگهداری شود و يا مورد شکنجه و امثال آن قرار گيرد.
بنده و دوستان عزيزم که امروز بسياری از آنها در زندانها محبوس هستند پای بندان سرسخت استقلال کشور هستيم و از اينکه بازار اسلامی ما تبديل به يک بازار مکاره برای کالاهای بيگانه شده است رنج می بريم. ما به شدت با فساد موجود که ناشی از سياستهای سوء و عدم تدبير است مخالفيم. ما می گوئيم نهاد بزرگ و تاثير گذاری چون سپاه اگر هر روز چرتکه بياندازد که قيمت سهام چقدر بالا و پائين رفته نمی تواند از کشور و منافع ملی آن دفاع نمايد؛ هم خود به فساد کشيده می شود و هم کشور را به فساد می کشاند . ما می گوئيم و حاضريم در مباحثات نشان دهيم که امروز منافع و حقوق مستضعفان و کارگران و کارمندان و ساير اقشار ملت در يک فساد بزرگ در حال غرق شدن است . جنبش سبز مخالف دروغ است و آنرا آفتی خانمان برانداز برای کشور می داند و از اين رو دروغ های سياسی و امنيتی و اقتصادی و فرهنگی و امثال آنرا خطری بزرگ برای کشور می دانيم.
ما يک دولت و نظام صادق و رئوف و با شفقت و مبتنی بر آراء مردم می خواهيم که به تنوع آراء و عقايد مردم نه به شکل تهديد بلکه بصورت يک فرصت نگاه کند. ما سرک کشيدن به زندگی خصوصی مردم، تفتيش عقايد، تجسس، بستن روزنامه ها و محدود کردن رسانه ها را مخالف دين مترقی و رهايی بخش خود و مخالف قانون اساسی برآمده از اين دين می دانيم. ما ضايع کردن يک ريال از بيت المال را در جهت اهداف باندی و جناحی حرام می دانيم و می گوئيم که سند چشم انداز ملی بيست ساله که به تاييد همه ارکان نظام رسيده است امروز به يک ورق پاره بی ارزش تبديل شده است. ما هشدار می دهيم که رقيبان بزرگی در منطقه با رشدهای اقتصادی دو رقمی در حال ظهور هستند و روز به روز قوی تر می شوند . درحالی که ما متاسفانه از دادن يک بودجه سالانه و نگهداشتن حسابهای ذخيره ارزی و امانت در سپرده های مردم و پاسخگويی در مقابل ديوان محاسبات عمومی و مجلس شورای اسلامی عاجز هستيم .
ما نه آمريکايی هستيم و نه انگليسی . تا حال نه کارت تبريکی برای روسای کشورهای بزرگ فرستاده ايم و نه اميد ياری آنها را داريم و می دانيم با اصالت قدرت در روابط بين اللمل هر کشور به دنبال منافع ملی خود است و ما بيزار از کسانی هستيم که بر عرف و اعتقادات دينی و ملی ملت خود احترام نمی گذارند . و مضحک است که به ما تهمت اهانت به قرآن ، عاشورای امام حسين يا پاره کردن عکس حضرت امام قدس سره زده شود . مسلما حرمت شکنی اگر در روز عاشورا صورت گرفته باشد مورد تاييد ما نيست، اما بدترين نوع حرمت شکنی را کشتن بندگان بيگناه و عزادار در روز عاشورا و در ماههای حرام می دانيم .
اما من برآنم که راه حل مشکلات پيش آمده و بحران موجود چنين است؛ وضعيت کشور امروز چون رودخانه خروشان و عظيمی است که سيلابهای تند و حوادث گوناگون باعث طغيان و گل آلود شدن آن شده است . راه آرام کردن اين رودخانه بزرگ و روشن ساختن و زلال کردن آب آن در يک اقدام سريع و عاجل امکان پذير نيست . انديشيدن به اين گونه راه حلها که عده ای توبه کنند و عده ای معامله کنند و بده و بستانی صورت گيرد تا اين مشکل بزرگ حل شود عملا به بيراهه رفتن است .
بنده راه حل را در روانه ساختن نهرها و چشمه هايی از آب روشن و شيرين به بستر اين رودخانه می دانم که بتدريج و طی يک فرآيند تدريجی کيفيت آب و وضع رودخانه را تغيير دهد . و نيز اعتقاد دارم که هنوز دير نشده است و نظام ما آن قدرت را دارد که در صورت تدبير و در صورت داشتن يک نگاه احترام آميز و توام با ملاطفت به همه ملت و اقشار آن اين مهم را بانجام برساند . بنده تعدادی از اين راه حلها را که چون نهرها و چشمه هايی از اب روشن می تواند فضای ملی را تحت تاثير قرار دهد و اوضاع را به سمت بهبود ببرد، بيان می کنم :
۱- اعلام مسئوليت پذيری مستقيم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائيه به نوعی که از دولت حمايت های غيرمعمول در مقابل کاستی ها و ضعف هايش نشود و دولت مستقيما پاسخگوی مشکلاتی باشد که برای کشور ايجاد کرده است . به يقين اگر دولت کارآمد و محق باشد خواهد توانست جواب مردم و مجلس را بدهد و اگر بی کفايت و ناکارآمد بود مجلس و قوه قضائيه در چارچوب قانون اساسی با او برخورد خواهند کرد .
۲- تدوين قانون شفاف و اعتماد برانگيز برای انتخاباتها به نوعی که اعتماد ملت را به يک رقابت آزاد و منصفانه و بدون خدعه و دخالت قانع سازد . اين قانون بايد شرکت همه ملت را عليرغم تفاوت در آراء و انديشه ها تضمين کند و جلوی دخالت های سليقه ای و جناحی دست اندرکاران نظام را در همه سطوح منتفی سازد . مجالس اوليه انقلاب می تواند به عنوان الگويی مورد توجه قرار گيرند .
۳- آزادی زندانيان سياسی و احياء حيثيت و آبروی آنها . بنده يقين دارم که اين اقدام نه به ضعف که به درايت نظام تعبير خواهد گشت . و نيز آگاهيم که جريانهای سياسی منحطی با اين راه حل مخالف هستند .
۴- آزادی مطبوعات و رسانه ها و اجازه نشر مجدد روزنامه های توقيف شده جزء ضروريات روند بهبود است . ترس از آزادی مطبوعات بايد از بين برود و تجربيات جهانی در اين زمينه بايد مورد توجه قرار گيرد . گسترش کانال های ماهواره ای و اهميت يافتن آنها و تاثيرگذاری قاطع اين رسانه که بخوبی ناکافی بودن روش های قديمی و محدوديت صدا و سيما را می رساند . پارازيت ها و محدوديت های اينترنتی می تواند برای مدت کوتاهی اثرگذار باشد . تنها راه چاره داشتن رسانه هايی متنوع و آگاه و آزاد در داخل کشور است . آيا زمان آن نرسيده است که با اقدامی شجاعانه و ناشی از اعتماد به متفکران و نيروهای خلاق جامعه ، نگاهها را از آنسوی مرزها به شکوفايی خلاقيت سياسی و فرهنگی و اجتماعی داخلی برگردانيم ؟
۵- برسميت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکيل احزاب و تشکل ها و پايبندی به اصل ۲۷ قانون اساسی . اقدام در اين زمينه که می تواند با درايت و همکاری همه علاقمندان به کشور صورت گيرد در طول چند ماه می تواند فضايی توام با دوستی و محبت ملی را جايگزين در گيری سازمان بسيج و نيروهای امنيتی با مردم و يا درگيری مردم با مردم نمايد .
به بندهای فوق پيشنهادات ديگری نيز می توان اضافه کرد . به نظر بنده حتی يک جوی کوچک زلال در اين بين می تواند مغتنم باشد . ضرورتی ندارد همه بندها با هم شروع شود . مشاهده عزم در اين راه بروشنی افق کمک خواهد کرد . و کلام آخر آنکه همه اين پيشنهادات بدون نياز به توافق نامه و مذاکره و داد و ستدهای سياسی و از موضع حکمت و تدبير و خيرخواهی می تواند اجرايی شود .
ميرحسين موسوی