حمله پهپادی به یک مجتمع نظامی در اصفهان قیمت نفت را افزایش داد

شبکه ان‌بی‌سی آمریکا روز دوشنبه ۱۰ بهمن گزارش داد حمله پهپادی شنبه شب به مجتمع صنایع نظامی ایران در اصفهان، بهای نفت در بازارهای جهانی را افزایش داد.

وزارت دفاع ایران با تایید آن حمله، از ساقط شدن دو ریزپرنده و وارد شدن «آسیب جزیی» به سقف یکی از کارخانجات آن صنایع خبر داده بود.

تا شامگاه دوشنبه به وقت ایران، نرخ هر بشکه نفت خام از نوع «برنت» به ۸۵ دلار و ۷۲ سنت رسید و هر بشکه نفت آمریکایی «وست تگزاس اینترمدیت» نیز ۷۸ دلار و ۲۸ سنت معامله شد.

به نوشته شبکه ان‌بی‌سی، بامداد دوشنبه با آغاز به کار بورس‌های جهان، نگرانی از درگرفتن بحرانی مرتبط با ایران به‌دنبال حمله پهپادی به اصفهان، بهای نفت را افزایش داد.

استفانو گراسو، مدیر ارشد یک شرکت در بازار بورس سنگاپور، گفت: معلوم نیست در ایران چه اتفاقی رخ داده است، هر گونه تشدید اوضاع در آن‌جا می‌تواند جریان نفت خام را مختل کند.

با این حال، در ادامه روز دوشنبه و در پی گزارش‌های مرتبط با نرخ بهره آمریکا و صادرات قوی روسیه با وجود جنگ ۱۱ ماهه این کشور در اوکراین، روند افزایشی بهای نفت کاهشی شد.

قرار است روز چهارشنبه نیز وزیران گروه «اوپک پلاس»، شامل کشورهای صادر کننده نفت («اوپک») و روسیه تشکیل جلسه بدهند. تغییر سیاست نفتی این گروه «بعید» ارزیابی شده اما هر تغییر کوچکی می‌تواند بازارها را غافلگیر کند.

روسیه اعلام کرده که توانسته است صادرات نفتی و صادرات سایر کالاهای خود را حفظ کند.

پیش‌بینی شده که تقاضای چین برای نفت در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد. این کشور که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت خام جهان است، در هفته‌های گذشته پس از سه سال کرونا، به روال عادی زندگی و فعالیت بازگشته است.