امدادگر بلژیکی زندانی در ایران «اعتصاب غذا کرد»

عکسی از اولیویه فانده‌کاستیل (سمت راست)، عضو سابق بلژیکی امداد بین‌الملل، در کرمان

خانواده اولیویه فانده‌کاستیل، امدادگر بلژیکی که از بهمن سال ۱۴۰۰ در ایران زندانی است، از اعتصاب غذای او در اعتراض به «رفتار غیرانسانی» خبر داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه ۸ آذر به‌نقل از خانواده فانده‌کاستیل، وضعیت او در زندان را «نابسامان» توصیف کرده و افزوده است «بی‌عدالتی وحشتناکی» بر او روا می‌دارند.

بر اساس این گزارش، این شهروند بلژیکی که از زمان بازداشت در «سلول انفرادی» نگهداری می‌شود و مشکلات جسمی متعددی دارد، «از دو هفته پیش اعتصاب غذای خود را آغاز کرده و چیزی جز نان و آب مصرف نکرده است».

بیشتر در این باره: خانواده امدادگر بلژیکی زندانی در ایران خواستار تلاش برای آزادی فرزندشان شدند

اولیویه فانده‌کاستیل، ۴۱ ساله که حدود پنج سال اخیر را در چارچوب مدیریت بخش ایران در نهادهای امدادرسانی بین‌المللی گذرانده و از جمله به ایرانیان و نهادهای جمهوری اسلامی در زمینه فجایع پس از بلایایی مانند زلزله و سیل کمک کرده بود، از بهمن پارسال در بازداشت است.

به گزارش رسانه‌های بلژیک، جمهوری اسلامی، این شهروند بلژیکی را به اتهام «جاسوسی» در زندان اوین نگه داشته است.

خبرگزاری فرانسه نوشته که کشورهای غربی این اقدام را تلاش جمهوری اسلامی «برای گرفتن امتیاز» ارزیابی می‌کنند، به‌خصوص که مقامات ایران به‌دنبال بازگرداندن یکی از دیپلمات‌های خود به نام اسدالله اسدی است که سال گذشته به‌خاطر فعالیت تروریستی در دادگاهی در بلژیک مجرم شناخته شده است.

مبادله این دو زندانی بخشی از توافق میان ایران و بلژیک بوده است که هنوز به سرانجام نرسیده است.

خانواده اولیویه فانده‌کاستیل ۲۰ تیرماه نیز با انتشار ویدئویی از دولت بلژیک خواسته بودند برای آزادی فرزندشان اقدام کند.

حکومت ایران سال‌هاست که با بازداشت و متهم‌کردن شهروندان خارجی به جاسوسی از آن‌ها به‌عنوان گروگان برای دریافت امتیازات و خواسته‌های خود استفاده می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ر.ش/ب.ب