یکصد ایرانی ساکن اوکراین، از لهستان به ایران بازگشتند

تصویری از دانشجویان ایرانی ساکن اوکراین که به یک پناهنگاه، پناه برده بودند

وزارت خارجه ایران از اسکان ۳۰۰ نفر از دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین در ورشو، پایتخت لهستان، خبر داد. همزمان گزارش‌ها حاکی از انتقال یکصد ایرانی به کشور است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در توییتر نوشت که قرار است اولین پرواز اختصاصی جهت انتقال ایرانیان ساکن اوکراین که در حال حاضر به لهستان انتقال داده شده‌اند، به سوی تهران پرواز کند.

میراکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، نیز روز دوشنبه گفته بود که یکصد نفر از ایرانیان از جمله دانشجویان مقیم اوکراین با صدور مجوز پرواز از طرف سازمان هواپیمایی لهستان بامداد روز سه‌شنبه، ۱۰ اسفند به ایران بازمی‌گردند.

گزارش خبرگزاری ایسنا حاکی از به زمین نشستن این پرواز در ساعات نخست بامداد امروز است.

این اخبار پس از آن اعلام می‌شود که گزارش‌های ویدئویی متعددی از گرفتاری ایرانیان مقیم اوکراین به ویژه دانشجویان، و انتقاد آنها از انفعال مقامات وزارت خارجه ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین و استقرار شرایط جنگی در این کشور، برخی دانشجویان ایرانی ابراز نگرانی کرده بودند که حتی در صورت امکان خروج از اوکراین و بازگشت به ایران، مجبور به اعزام به خدمت باشند.

با این حال هاشم داداش‌پور، معاون وزیر، در این باره گفته است که به تمام مشمولان شاغل به تحصیل در کشور اوکراین در شرایط خاص فعلی، اجازه ورود و خروج برای یک‌ بار به مدت سه ماه داده شده و در صورتی که وضعیت فعلی بیش از این مدت تداوم داشته باشد، این مهلت تا سه ماه دیگر قابل تمدید خواهد بود.