اسکار بهترین فیلم به «کتاب سبز» رسید؛ رکورد جایزه برای زنان شکست

تندیس اسکار

آکادمی علوم و هنرهای سینما در آمریکا، اسکار، پنجم اسفندماه برندگان ۹۱مین دوره از جوایز خود را اعلام کرد. «کتاب سبز» برنده اسکار «بهترین فیلم» و آلفونسو کوارون، برنده اسکار «بهترین کارگردانی» شد.

امسال همچنین رکورد تازه‌ای در شمار جوایزی که به زنان رسید و تنوع و گوناگونی برندگان ثبت شده‌ است. زنان در اسکار امسال ۱۵ جایزه را از آن خود کردند. رکورد پیشین متعلق به سال ۲۰۱۵ بود که زنان هنرمند ۱۲ جایزه گرفته بودند.

ماه پیش نامزدهای اصلی دریافت جوایز اسکار اعلام شده بودند و فیلم‌های پلنگ سیاه، بلک‌ک‌کلنزمن، راپسودی بوهمی، سوگلی، کتاب سبز، روما، ستاره‌ای متولد می‌شود، و معاون، نامزد دریافت بهترین فیلم بودند.

فیلم مکزیکی روما و فیلم سوگلی بیشترین شمار نامزدی را، در این دوره از جوایز اسکار، از آن خود کرده بودند.

مراسم اسکار امسال بدون میزبان برگزار شد. این نخستین بار در ۳۰ سال گذشته است که این مراسم میزبانی ندارد. آغازگر مراسم نیز گروه موسیقی «کوئین» و آدام لمبرت، ستاره شوی تلویزیونی «امریکن ایدول»، بودند.

برایان می و راجر تایلور، بازماندگان گروه «کوئین» همراه لمبرت ترانه‌های «We Will Rock You» و «We Are the Champions» را اجرا کردند.

برایان می و آدام لمبرت

فیلم «کتاب سبز» برنده اسکار «بهترین فیلم» امسال شد. کتاب سبز در مورد یک نوازنده سیاه‌پوست پیانو است که با راننده سفیدپوست خود در دهه ۱۹۶۰ در مناطق جنوبی آمریکا برنامه اجرا می‌کند.

تهیه‌کنندگان و دیگر دست‌اندرکاران «کتاب سبز»

​آلفونسو کوارون، کارگردن «روما» برنده اسکار «بهترین کارگردانی» شد.

روما، فیلم سیاه و سفیدی در مورد زندگی یک پیشخدمت در دهه هفتاد میلادی در مکزيک، برنده بهترین فیلم خارجی‌زبان نیز شده است.

کوارون

​این فیلم که تحسین‌های بسیاری برانگیخته به دو زبان بومی مکزیکی و اسپانیایی ساخته شده‌است. این نخستین بار است که مکزیک اسکار بهترین فیلم خارجی را از آن خود می‌کند؛ هرچند در سال‌های گذشته کارگردان‌ها و هنرمندان مکزیکی مشغول به کار در آمریکا چندین اسکار را به خانه برده‌اند.

صحنه‌ای از فیلم «روما»

​اسکار فیلمبرداری از دیگر جوایزی بود که «روما» و در واقع آلفونسو کوارون به دست آورد. کوارون علاوه بر کارگردانی و تهیه فیلم، فیلمبرداری و تدوین آن را نیز انجام داده‌است.

لباس بیلی پورتر، بازیگر و خواننده آمریکایی، روی فرش قرمز توجهات را به خود جلب کرد

رامی ملک، بازیگر راپسودی بوهم، برنده بهترین اسکار نقش مرد شد. او نقش فردی مک‌کوری هنرمند تاریخ‌ساز گروه کوئین را بازی کرده‌است. ملک، زاده لس‌آنجلس و مصری‌تبار است.

اسکار بهترین بازیگر زن نیز به اولیویا کولمن، برای بازی در فیلم «سوگلی» رسید. هم ملک و هم کولمن نخستین بار است که نامزد و برنده اسکار می‌شوند.

رامی ملک

اسکار نقش مکمل زن به رجینا کینگ رسید، بازیگر «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند»؛ فیلمی رمانتیک که بری جنکینز کارگردانی کرده‌است.

ماهرشالا علی، بازیگر ۴۵ ساله و مسلمان، اسکار امسال برای بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «کتاب سبز» را به دست آورد؛ این دومین اسکار علی است.

رگینا کینگ

فیلم «کتاب سبز» برنده بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی (اصلی) نیز شده‌است. اسکار در این بخش به نیک وایلونیا، برایان کری و پیتر فارلی رسید.

بلک‌ک‌کلنزمن نیز برنده بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. این فیلم یک کمدی‌درام و بیوگرافی در مورد یک افسر سیاه‌پوست پلیس آمریکا در دهه ۱۹۷۰ است که به گروه کوکلوکس‌کلان نفوذ می‌کند. اسپایک لی، کارگردان فیلم، از جمله نویسندگان آن بود.

اسپایک لی

جایزه بهترین تدوین به جان اوتمن برای فیلم راپسودی بوهم رسید.

اسکار بهترین مستند بلند به «Free Solo» (صعود آزاد) رسید. فیلمی که نشنال جئوگرافیک بر اساس تلاش الکس هانولد، صخره‌نورد آمریکایی، برای بالا رفتن از دیواره ۹۰۰ متری «ال کاپیتان» بدون طناب یا وسایل کمکی دیگر، ساخته است.

«مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی»، به کارگردانی باب پرسیچتی، پیتر رمزی و رودنی روثمن، برنده اسکار بهترین پویانمایی (انیمیشن) بلند امسال شد. این نخستین جایزه اسکار برای یکی از فیلم‌های «ابـَرقهرمانی» استودیو مارول است.

صحنه‌ای از فیلم پلنگ سیاه

پلنگ سیاه اسکار بهترین طراحی لباس و طراحی صحنه را به دست آورد. روث کارتر و هانا بیچلر، نخستین آفریقایی‌آمریکایی‌هایی هستند که در این بخش از جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینما برنده اسکار می‌شوند.

آماده‌سازی‌ها در واپسین ساعت‌ها پیش از آغاز مراسم امسال، مراسم مانند سال‌های اخیر در سالن دالبی در هالیوود برگزار شد

هر دو اسکار مونتاژ و میکس صدا به «راپسودی بوهم» رسید. رامی ملک بازیگر فیلم برای قدردانی از اعضای باقی‌مانده گروه کوئین (راپسودی بوهم در مورد کوئین و فردی مک‌کوری‌ است) صندلی خود را ترک کرد و نزد آن‌ها رفت.

لیدی گاگا: من سخت کار و تلاش کرده‌ام. مسئله برنده شدن نیست، مسئله تسلیم نشدن است.

«نخستین مرد» برنده اسکار جلوه‌های ویژه شد.

«ستاره‌ای متولد می‌شود» اسکار بهترین ترانه اصلی را به دست آورد. لیدی گاگا، آهنگ‌ساز و خواننده مشهور آمریکایی به همراه دیگر برندگان این بخش اسکار را دریافت کرد.

لیدی گاگا که تاکنون چندین بار برنده جایزه گـرَمی شده، در هنگام دریافت اسکار، اشک‌ریزان، گفت: «من سخت کار و تلاش کرده‌ام. مسئله برنده شدن نیست، مسئله تسلیم نشدن است. اگر رویایی داری، برایش تن به نبرد بده.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس گوناگونی برندگان در ۹۱مین دوره از جوایز اسکار، را «تاریخی» توصیف کرده‌است. در عین حال شمار زنانی که امسال برنده اسکار شده‌اند نیز از هر زمان دیگری بیشتر بود: ۱۵ جایزه اسکار برای زنان.

فیلم «راپسودی بوهم» چهار جایزه اسکار دریافت کرد و از نظر شمار جوایز در صدر قرار گرفت. فیلم‌های «روما»، «کتاب سبز» و «پلنگ سیاه» نیز هر یک سه جایزه اسکار را به دست آوردند.

ت