اخراج بیش از ۳۳۰ دیپلمات روس از اروپا از ابتدای حمله روسیه به اوکراین

یک تجمع اعتراضی در پایتخت لتونی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین

کشورهای اروپایی از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند پارسال، بیش از ۳۳۰ دیپلمات روسیه را از خاک خود اخراج کرده‌اند.

خبرگزاری آناتولی روز چهارشنبه ۱۷ فروردین با انتشار گزارشی نوشت: کشورهای اروپایی عمدتا به‌دلیل آنچه که «نقض کنوانسیون وین، تهدیدهای امنیتی و جاسوسی» عنوان کرده‌اند، دست به اخراج دیپلمات‌های روسیه زده‌اند.

اخراج بخش بزرگی از دیپلمات‌های روس پس از انتشار تصاویر کشتار دسته‌جمعی ساکنان شهر بوچا اتفاق افتاده است.

فرانسه و آلمان روز دوشنبه ۷۵ دیپلمات روس را بعد از افشای کشتار بوچا اخراج کردند. در کل ۱۸۲ دیپلمات روسیه بعد از انتشار تصاویر کشتار ساکنان بوچا از کشورهای اروپایی اخراج شده‌اند.

کشف صدها جسد در بوچا در پی عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مناطق تحت اشغال خود، واکنش‌ و خشم جامعه بین‌المللی را به دنبال داشته است.

در این میان، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که برخی از دیپلمات‌های روسیه در بروکسل «عناصر نامطلوب» هستند و اخراج خواهند شد.

تاکنون ایتالیا ۳۰ دیپلمات روسیه، آلمان ۴۰، فرانسه ۳۵، اسپانیا ۲۵ و لهستان ۴۵ دیپلمات روس را اخراج کرده و کشورهای دانمارک، سوئد، بلغارستان، هلند، ایرلند، چک، بلژیک، اسلواکی، لتونی، لیتوانی، استونی و مقدونیه شمالی نیز ده‌ها دیپلمات روس را اخراج کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌ آناتولی و رادیو فردا/د.خ/ک.ر