دست­‌کم ۳۵۰ تن از سرنشينان کشتی غرق‌شده در آب­‌های یونان، «تبعۀ پاکستان» بودند

تاکنون ۲۸۱ خانواده پاکستانی که می‌گویند فرزندان آنها جزء قربانیان هستند برای دریافت اطلاعات و کمک، به دولت این کشور مراجعه کرده‌اند

وزیر کشور پاکستان روز جمعه دوم تیر گفت دست­‌کم ۳۵۰ شهروند این کشور از جمله سرنشینان کشتی حامل پناهجویان بودند که هفته گذشته در آب­‌های یونان غرق شد.

رانا ثناء­الله در جلسه پارلمان پاکستان گفت این کشتی ماهیگیری هنگام غرق شدن در روز ۲۴ خرداد بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ سرنشین داشت و تاکنون ۲۸۱ خانواده پاکستانی که می‌گویند فرزندان آنها جزء قربانیان هستند برای دریافت اطلاعات و کمک، به دولت این کشور مراجعه کرده‌اند.

او افزود برای کمک به شناسایی افرادی که در یکی از «مرگ‌بارترین» سوانح کشتی‌رانی در آب­‌های اروپا جان باخته‌­اند تاکنون نتایج آزمایش دی‌ان‌ای ۱۹۳ خانواده پاکستانی جمع‌­آوری شده است.

تنها ۱۰۴ سرنشین این کشتی نجات یافته‌اند که ۱۲ نفر آنها از اتباع پاکستان هستند و طبق آمارهایی که دولت یونان روز ۲۹ خرداد منتشر کرد اجساد ۸۲ قربانی پيدا شده‌­است.

گزارش رانا ثناء­الله خان به پارلمان این کشور، اولین اظهار­نظر رسمی مقامات پاکستانی در مورد شمار تقریبی شهروندان این کشور است که در اين حادثه جان خود را از دست داده‌­اند.

دولت پاکستان از هفته گذشته و در پی انتشار گزارش‌­هایی در مورد تعداد کثیر اتباع پاکستانی در میان سرنشینان این کشتی، تعقیب و دستگیری اعضای شبکه­‌های قاچاق انسان را آغاز کرد. پلیس ۱۷ مظنون را در ارتباط با این حادثه بازداشت کرده است.

بیشتر در این باره: افزایش قربانیان کشتی حامل مهاجران در آب­‌های یونان؛ مظنونان بازداشت شدند

مقامات دادگستری و پلیس پاکستان می‌گویند قربانیان این حادثه که در جستجوی کار قصد داشتند به اروپا بروند مبالغی بین «پنج تا هشت هزار دلار» به قاچاقچیان پرداخت کرده بودند.

پناهجویان پاکستانی توسط قاچاقچیان با هواپیما به دوبی و سپس به مصر و از آنجا به لیبی منتقل می‌شوند.

در سال‌های اخیر لیبی به یکی از کانون­‌های اصلی حرکت پناهجویان به سوی سواحل جنوبی اروپا تبدیل شده است.

تحقیقات گارد ساحلی یونان نیز نشان می‌دهد که کشتی غرق شده روز ۲۰ خرداد از بندر طبرق در شمال لیبی به حرکت درآمده بود و قصد داشت به ایتالیا برود.

تحقیقات پلیس پاکستان نشان می ‌هد که رهبران باندهای قاچاق انسان در لیبی هستند.

براساس شواهدی که وزارت کشور پاکستان اکثر مفقود­شدگان اهل ایالت پرجمعیت پنجاب در شرق و یکی از شهرهای دورافتاده در ناحیه کشمیر هستند.

نهادهای مسئول در سازمان ملل هفته گذشته اعلام کردند که تعداد سرنشینان این کشتی دست­‌کم ۴۰۰ نفر بوده است. به نظر می‌­رسد اکثر سرنشینان اهل کشورهای پاکستان، مصر و سوریه بوده‌­اند.

هم‌زمان، عملکرد دولت یونان در واکنش به این حادثه به‌­شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. گارد ساحلی این کشور متهم است که ساعت­‌ها قبل از غرق شدن کشتی آن را تحت نظر داشت و به‌رغم وجود شواهد کافی در مورد وضعيت خطرناک اين کشتی تا قبل از واژگونی آن هيچ اقدامی برای نجات سرنشينان انجام نداده بود.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز و آسوشیتدپرس/ش.ر/آ.ت.