دولت پاکستان سرانجام طرح ساخت خط لوله واردات گاز از ایران را تصویب کرد

دولت پاکستان بعد از حدود یک دهه تعلل، طرح احداث خط لوله مرزی برای دریافت روزانه ۲۱ میلیون متر مکعب گاز از ایران را تصویب کرد.

به گزارش بلومبرگ، بر اساس مصوبه کابینه دولت پاکستان، خط لوله ۸۰ کیلومتری از مرز ایران تا بندر گوادر احداث خواهد شد تا به خط لوله انتقال سراسری گاز این کشور متصل شود.

طبق مصوبه دولت اسلام‌آباد، هزینه احداث این خط لوله ۱۵۸ میلیون دلار است و توسط شرکت‎‌های داخلی توسعه خواهد یافت.

دو کشور در سال ۲۰۰۹ یک قرارداد گازی امضا کردند که بر اساس آن مقرر شد خط لوله ایران-‌پاکستان تا سال ۲۰۱۴ احداث شود و ایران از ابتدای سال ۲۰۱۵ روزانه ۲۱ میلیون متر مکعب گاز به این کشور تحویل دهد و در ازای هر روز تاخیر، پاکستان موظف به پرداخت یک میلیون دلار جریمه خواهد بود.

ایران تا سال ۲۰۱۵ خط لوله انتقال گاز را تا نزدیکی مرز پاکستان احداث کرد، اما پاکستان به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران از احداث خط لوله در خاک خود خودداری کرد.

تابستان امسال رسانه‌های پاکستان گزارش دادند جمهوری اسلامی به اسلام‌آباد هشدار داده است که خط لوله لازم برای دریافت گاز ایران باید تا فوریه یا مارس ۲۰۲۴ آماده باشد، در غیراینصورت اسلام‌آباد باید جریمه ۱۸ میلیارد دلاری پرداخت کند.

بیشتر در این باره: پاکستان تعلیق پروژه خط لوله گازی با ایران را تکذیب کرد: «تلاش می‌کنیم تحریم‌ نشویم»

دولت پاکستان هنوز اعلام نکرده احداث این خط لوله چه زمان به پایان خواهد رسید.

هشدار جمهوری اسلامی به پاکستان در حالی است که برخلاف یک دهه پیش، ایران هم‌اکنون با کسری هنگفت گاز در همه فصول، خصوصا فصل زمستان، مواجه است و به تعهدات صادرات گاز خود به ترکیه و عراق نیز نتوانسته پایبند باشد.

آمارهای ترکیه نشان می‌دهد پارسال ایران تحویل گاز به این کشور را تقریبا نصف کرده و حتی در برخی ماه‌ها قادر به تحویل گاز نبوده است.

مقامات عراق نیز می‌گویند از پاییز امسال، ایران تحویل گاز به این کشور را به شدت کاهش داده است.

به رغم کسری شدید گاز ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، مرداد امسال در جریان سفر به پاکستان، از این کشور خواست پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را تکمیل کند.

روابط دو کشور اواخر دی ماه در پی حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع گروه «جیش‌العدل» در داخل خاک پاکستان بحرانی شد و اسلام‌آباد حمله تلافی‌جویانه‌ای به داخل ایران انجام داد. اما سپس دو کشور اعلام کردند از این تنش عبور کرده‌اند.

پاکستان روزانه بطور متوسط ۱۰۵ میلیون متر مکعب مصرف گاز دارد که دو سوم آن از میادین داخلی گاز و بقیه از طریق واردات گاز مایع تامین می‌شود. اما نیاز واقعی پاکستان به گاز، پنج برابر بیشتر از مصرف کنونی است.

متوسط مصرف روزانه گاز ایران حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب است، اما در زمستان این رقم به خاطر اوج‌گیری مصرف خانگی، به ۸۵۰ میلیون متر مکعب اوج می‌گیرد. ایران در همه فصول سال کسری گاز دارد، اما در زمستان‌ها این رقم به روزانه ۲۵۰ میلیون متر مکعبی گاز می‌رسد.

دولت ایران برای جبران کسری گاز، مازوت‌سوزی و مصرف گازوئیل در صنایع و نیروگاه‌های برقی را به شدت افزایش داده است.