حمله گروهی به مسیحیان شرق پاکستان به بهانه «توهین به مقدسات»

نصویر آرشیوی از ویرانی ناشی از حمله به اقلیت مسیحی در پاکستان

در حمله صدها تن از مسلمانان به محل سکونت یک اقلیت مسیحی در شرق پاکستان دست کم یک خانه و یک کارخانه کفش کوچک به آتش کشیده شد و چندین مسیحی نیز زخمی و روانه بیمارستان شدند.

یکی از رهبران جامعه مسیحی و پلیس شهرستان «سرگودها» در پاکستان تایید کردند که پس از این حمله، دست‌کم پنج نفر از اعضای اقلیت مسیحی که بر اثر ضرب و شتم زخمی شده‌ بودند، نجات یافتند.

به گزارش رویترز، شعیب کمال، رئیس پلیس شهرستان سرگودها در این‌باره گفت: جمعیت مسلمان که به گروه مسیحی حمله کرده و آنها را به «توهین به مقدسات و کفرگویی» متهم می‌کردند، به سمت پلیس نیز سنگ و آجر پرتاب کردند.

پلیس گفته که به کمک شمار زیادی از نیروهایش موفق شدند با محاصره کردن منطقه، جمیعت خشمگین را پراکنده کنند و پنج تن از مسیحیان را که در این میان زخمی شده بودند به بیمارستان منتقل کنند.

معترضان مسلمان، پس از ادعای یکی از همسایه‌ها مبنی بر اینکه یکی از اعضای اقلیت مسیحی به قرآن، کتاب مقدس مسلمانان، اهانت کرده است، تجمع کرده بودند.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان را در حال غارت اموال از خانه‌های در حال سوختن نشان می‌دهد. در ویدیوهای دیگر نیز تلی از اموال دیده می‌شود که توسط معترضان به آتش کشیده می‌شود.

اکمال بهاتی از رهبران مسیحی تایید کرده که این ویدیوها تصاویری از صحنه حادثه‌اند.

اما رویترز که این گزارش را تهیه کرده نوشته که نمی‌تواند به طور مستقل صحت این ویدیوها را تایید کند.

بیشتر در این باره: بسیج صدها نیروی پلیس برای محافظت از محله مسیحیان در حومه فیصل‌آباد در پاکستان

سال گذشته نیز گروهی از مسلمانان پاکستانی‌ به یک منطقه مسیحی‌نشین در شرق پاکستان یورش بردند و به بهانه «اهانت به قرآن»، چندین کلیسا را تخریب کردند و ده‌ها خانه را به آتش کشیدند.

توهین به مقدسات یا «کفرگویی» در پاکستان که اکثریت جمعیت آن مسلمان‌اند موضوعی حساس است و تنها یک اتهام می‌تواند منجر به مرگ افراد توسط جمعیت خشمگین شود.

با آنکه در پاکستان مجازات مرگ برای توهین به مقدسات در نظر گرفته شده اما تاکنون کسی به این اتهام اعدام نشده است. با این وجود بارها افرادی به شکل خودسرانه توسط مسلمانان خشمگین کشته شده‌اند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند قوانین سختگیرانه پاکستان در مورد توهین به مقدسات، بیشتر برای تسویه حساب‌های شخصی به کار گرفته می‌شود.

مسیحیان تنها دو درصد از جمعیت کشور ۲۳۰ میلیونی پاکستان را تشکیل می‌دهند و، به نوشته خبرگزاری فرانسه، در جامعه این کشور یکی از پایین‌ترین طبقات به شمار می‌روند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر پاکستان هشدار داده که جامعه مسیحی «در معرض خطر جدی مرگ به دست اوباش خشمگین» قرار دارند.