بازداشت یک پاکستانی در کانادا به اتهام طرح حمله به یهودیان در سالگرد هفتم اکتبر

تابلوی وزارت دادگستری آمریکا

وزارت دادگستری آمریکا یک تبعهٔ پاکستان را به برنامه‌ریزی برای حمله به یهودیان در شهر نیویورک، همزمان با سالگرد حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر سال گذشته متهم کرد.

گروه حماس در آمریکا و اتحادیه اروپا، همچون اسرائیل، گروه تروریستی قلمداد می‌شود.

نام این شهروند پاکستان محمد شهباز خان، ۲۰ ساله، و ساکن کانادا عنوان شده است.

بر اساس بیانیه وزارت دادگستری آمریکا در روز جمعه، ۱۶ شهریور، او قرار بود این حمله را در حمایت از گروه دولت اسلامی، داعش، انجام دهد.

بر اساس این گزارش، این مرد جوان همچنین به یک مأمور مخفی گفته بود که می‌خواهد نیویورک را هدف حمله قرار دهد، چرا که «بزرگ‌ترین جمعیت یهودی در آمریکا» را دارد.

خان که روز چهارشنبه گذشته در کانادا بازداشت شد، متهم به تلاش برای حمایت عملی از یک سازمان تروریستی خارجی است.

بیشتر در این باره: تحقیقات پلیس کانادا درباره ارسال ای‌میل بمب‌گذاری به ده‌ها مرکز یهودی

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که متهم قصد داشت در شهر نیویورک با هدف «سلاخی هر چه بیشتر یهودیان» برنامه‌ای را در حمایت از گروه داعش اجرا کند.

او تأکید کرد: «جامعهٔ یهودی – همچون سایر جوامع در این کشور [آمریکا] - نباید با این ترس زندگی کنند که هدف یک حمله تروریستی ناشی از نفرت قرار می‌گیرند.»

محمد شهباز خان در نوامبر ۲۰۲۳ که در کانادا زندگی می‌کرد، دربارهٔ حمایت خود از داعش در یک برنامه پیام‌رسانی رمزگذاری شده با دو نفر که بدون اطلاع او مأمور مخفی بودند، صحبت کرده بود.

او به این دو مأمور مخفی گفته بود با توجه به اینکه احتمالاً یهودیان در سالگرد حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل تظاهراتی برگزار خواهند کرد، او حملهٔ خود را در این زمان انجام خواهد داد.

آن‌ طور که سی‌ان‌ان نوشته، وقتی شهباز خان در مورد محل حمله تصمیم گرفت، به یک قاچاقچی انسان پول داد تا به او کمک کند وارد ایالات متحده شود.

با این حال او در ۱۲ مایلی مرز کانادا و آمریکا متوقف و بازداشت شد.

بعد از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که ۱۲۰۰ کشته و ۲۵۰ گروگان در پی داشت، حملات یهودستیزانه علیه مراکز یهودیان و افراد پیروی این دین در آمریکا و اروپا افزایش یافته است.

حمله حماس به خاک اسرائیل به حمله اسرائیل به نوار غزه منجر شد که پس از نزدیک به یک سال هم‌چنان ادامه دارد و تاکنون جان بیش از ۴۰ هزار نفر از ساکنان این باریکه را گرفته است.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.