درگیری حوثی‌ها با یک ناو آمریکایی و دو کشتی تجاری در دریای سرخ؛ اسرائیل ارتباط دو کشتی با خود را تکذیب کرد

تصویر آرشیوی از ناو یو‌اس‌‌اس کارنی

وزارت دفاع آمریکا از حمله به یک ناو جنگی این کشور و چند کشتی تجاری در دریای سرخ خبر داد و همزمان گروه شبه‌نظامی حوثی‌ها، مورد حمایت ایران، مدعی هدف قرار دادن دو کشتی اسرائیلی شدند. اما اسرائیل ارتباط این شناورها با خود را تکذیب کرد.

پنتاگون روز یکشنبه ۱۲ آذرماه اعلام کرد از گزارش‌ها درباره حمله به ناو «یو‌اس‌اس کارنی» چند کشتی تجاری دیگر در دریای سرخ آگاه است و درباره این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

این گزارش اشاره نکرده که حملات توسط چه کسی انجام شده، اما گروه حوثی‌های یمن روز یکشنبه گفت دو کشتی به نام‌های «یونیتی اکسپلورر» و «نامبر ناین» را که «اسرائیلی» دانسته، مورد هدف قرار داده است.

این گروه در ادامه تصریح کرد یکی از کشتی‌ها توسط موشک و دومی با پهپاد مورد هدف قرار گرفته است.

به ادعای سخنگوی شاخه نظامی حوثی‌ها بعد از آن که این دو کشتی به «هشدارها توجه نکردند» به آنها حمله شد. او به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

در بیانیه‌ای که این سخنگو در تلویزیون خواند، اشاره شده که این حملات در پاسخ به «درخواست‌های مردم یمن و کشورهای اسلامی برای ایستادن در کنار مردم فلسطین» انجام شد.

یک مقام آمریکایی در این زمینه به شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی گفت که ناو «یواس‌اس کارنی» در حمله حوثی‌ها به دو کشتی تجاری «چند نوبت درگیر» شد و دست‌کم در دو موقعیت با موفقیت توانست پهپادهای در حال حرکت را سرنگون کند.

سخنگوی ارتش اسرائیل ساعتی بعد اعلام کرد دو کشتی مورد حمله قرار گرفته هیچ ربطی به کشور اسرائیل نداشته‌اند.

دنیل هگاری به خبرنگاران گفت: «امروز موشک‌هایی به دو کشتی تجاری برخورد کردند که هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارند. تکرار می‌کنم تا واضح باشد: هیچ ارتباطی با کشور اسرائیل ندارند.»

با این حال او خبر داد یکی از کشتی‌ها به‌شدت آسیب دیده و در خطر غرق شدن است و کشتی دیگر به شکل جزئی خسارت دیده است.

بیشتر در این باره: منابع بریتانیایی از یک انفجار احتمالی در دریای سرخ خبر می‌دهند

پیشتر، ارتش بریتانیا اعلام کرد که در یک مسیر مهم کشتیرانی در تنگه باب‌المندب در سواحل یمن، یک «انفجار احتمالی» رخ داده و فعالیت هواپیماهای بدون سرنشین نیز در این منطقه گزارش شده است.

سازمان کشتیرانی بریتانیا نیز امروز اعلام کرد که گزارش‌هایی مبنی بر فعالیت پهپادی و انفجار احتمالی در تنگه باب‌المندب در دریای سرخ دریافت کرده است.

این نهاد، یمن را مبدأ پروازی این فعالیت پهپادی نامید اما به عوامل احتمالی که این پهپاد را راهی منطقه کرده‌اند، اشاره نکرد.

حوثی‌های یمن طی چند هفته گذشته حملات پهپادی به سمت اسرائیل داشته و یک کشتی تجاری را نیز توقیف کردند.

حملات حوثی‌ها تاکنون یا توسط ناوهای آمریکایی خنثی شده و یا به خاک اسرائیل نرسیده است.

انصارالله، شاخه نظامی حوثی‌ها، همچنین هفته گذشته درصدد برآمد نفتکش دریایی «سنترال پارک» را که متعلق به شرکت «زودیاک ماریتایم» در بریتانیا بود و ایال عوفر، یک بازرگان اسرائیلی مالکیت بخشی از آن کمپانی را دارد، در نزدیکی سواحل آفریقا به کنترل خود درآورد. اما ناکام ماند.

یک ناوشکن ژاپنی به ناو آمریکایی یواس‌اس میسون کمک کرد تا از ربایش آن کشتی جلوگیری شود. این دومین بار در چند روز بود که حوثی‌های مسلح درصدد تسلط بر «سنترال پارک» برآمدند.

حوثی‌ها که بخش وسیعی از سواحل غربی یمن را در کنترل دارند، بر مناطقی گسترده از دریای سرخ و باب‌المندب، که یکی از پرازدحام‌ترین خطوط کشتیرانی جهان محسوب می‌شود، مشرف هستند.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، رویترز، رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م