مأمور افشاگر اسناد محرمانه پنتاگون، اتهامات خود را پذیرفت

جک تشیرا

جک تشیرا، افسر جزء گارد ملی هوایی ایالت ماساچوست که به اتهام افشای اسناد نظامی محرمانه در بازداشت است، در دادگاه فدرال شعبه بوستون جرايم خود را که یکی از مهم‌ترین موارد نقض مقررات امنیت ملی آمريکا در دوران اخیر است، پذيرفت.

آقای تشیرا که از هنگام بازداشت در آوریل گذشته در زندان است، روز دوشنبه ۱۴ اسفند پس از رسیدن به توافق با دادستانی که قصد دارد از دادگاه برای او تقاضای ۱۶ سال حبس کند، جرایم خود را پذیرفت.

اعلام جرم دادستانی علیه او شامل «نگهداری عمدی و نشر اطلاعات محرمانه مربوط به دفاع ملی» است.

جک تشیرا که ۲۲ ساله است، سال گذشته مجموعه‌ای از این اسناد را از طریق اپلیکیشن پیام‌رسانی بازی‌های اینترنتی «دیسکورد» برای گروهی که با آنها بازی می‌کرد، فرستاد.

دادستانی در ازای پذیرش جرايم با آقای تشیرا به توافق رسیده که برای سایر تخلف‌ها براساس قانون مبارزه با جاسوسی علیه او اعلام جرم نکند.

او در این توافق، ۱۱ سال زندان را پذیرفته است ولی دادستانی می‌گوید از دادگاه درخواست خواهد کرد که او را به ۱۶ سال و هشت ماه حبس محکوم کند.

قاضی دادگاه فدرال بوستون تاریخ صدور حکم را برای روز ۲۷ سپتامبر تعیین کرد.

بیشتر در این باره: اعلام کیفرخواست علیه مامور جزء افشاگر اسناد پنتاگون درباره جنگ اوکراین

جک تشیرا قبل از دستگیر شدن در منزل مادرش در شهر کوچکی در ایالت ماساچوست، یک افسر رده‌پایین گارد ملی هوایی این ایالت بود و در پایگاه «کیپ کاد» به عنوان متخصص در بخش پشتیبانی فنی دفاع سایبری خدمت می‌کرد.

به گفته دادستانی، او علی‌رغم درجه پایین در سلسله مراتب نظامی به اسناد بسیار محرمانه‌ای دسترسی داشت و از آغاز سال ۲۰۲۲ مشغول تجزیه و تحلیل اسناد محرمانه در زمینه‌های گوناگون از جمله تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بود.

یک مقام ارشد دادستانی آمریکا در جلسه دادگاه گفت به‌رغم آن که مقامات مافوق در سال ۲۰۲۲ دو بار به او توصیه کردند که به اسناد امنیتی مراجعه نکند و مراقب نحوه دسترسی و نگهداری این اطلاعات باشد، به کند‌و‌کاو در این اطلاعات و جمع‌آوری آنها ادامه داد.

او با نام کاربری «اکس کالیبر افکت» ضمن لاف زدن در مورد دسترسی به اطلاعات محرمانه مربوط به اسرائیل، فلسطین، سوریه، ایران و چین این اطلاعات محرمانه را در یک سرور خصوصی، چیزی شبیه یک چت روم (اتاق گفتگو)، در شبکه «دیسکورد» به اشتراک گذاشت.

اسنادی که او افشا کرد، حاوی اطلاعات بسيار محرمانه‌ای در مورد متحدان و دشمنان آمریکا از جمله تحرک نیروهای ارتش اوکراین و فعاليت‌های موساد، سازمان امنیتی اسرائیل، بود.

نیروی هوایی آمریکا در ماه دسامبر اعلام کرد به دلیل افشای این اسناد ۱۵ تن از پرسنل این نیرو را تنبیه و سرهنگ شون ریلی، فرمانده واحدی را که جک تیشرا در آن خدمت می‌کرد، برکنار کرده است.