وزارت دفاع آمریکا: طالبان به تعهدات خود درباره خشونت و تروریسم عمل نمی‌کند

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز پنجشنبه گفت، گروه طالبان به تعهدات خود برای کاهش خشونت و قطع رابطه با گروه تروریستی القاعده در چارچوب توافق صلح عمل نمی‌کند.

جان کربی٬ سخنگوی پنتاگون در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود در دولت بایدن، تاکید کرد٬ درصورتی‌که طالبان به تعهداتش در توافق سال گذشته با آمریکا عمل نکند، یافتن راهی برای حل و فصل مسائل موجود با این گروه شبه‌نظامی دشوار خواهد بود.

او اضافه کرد: «ما همچنان به توافق صلح ۲۰۲۰ که میان آمریکا و طالبان امضا شد متعهد هستیم و هنوز سعی داریم به راه حلی مبتنی بر مذاکره برسیم.»

براساس توافق دولت دونالد ترامپ با گروه طالبان در ۱۰ اسفند سال گذشته، تمامی سربازان، پرسنل اطلاعاتی و شرکت‌های امنیتی خصوصی آمریکایی تا ماه مه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج خواهند شد. در مقابل گروه طالبان تضمین‌هایی در خصوص اقدامات ضد تروریستی و کاهش خشونت ارائه می‌کند.

وزارت دفاع آمریکا هم هفته گذشته اعلام کرد که تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان را به دو هزار و ۵۰۰ نفر کاهش داده است . این کمترین میزان نیروهای آمریکایی در افغانستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون است.

به گفته جان کربی توسط دولت جو بایدن هیچ تصمیمی در مورد سطح نیروهای آمریکایی در افغانستان نگرفته است.

براساس توافق دوحه، طالبان باید حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کند، سطح خشونت‌ها در افغانستان را کاهش دهد و گفت و گوهای صلح با دولت افغانستان را ادامه دهد.

مقامات و دیپلمات‌های آمریکایی گفته‌اند که روابط بین طالبان ، به ویژه شاخه شبکه حقانی و القاعده همچنان نزدیک است.

نیروهای آمریکا و متحدان آن در واکنش به حملات تروریستی القاعده در سپتامبر ۲۰۰۱ به اهدافی در آمریکا که حدود سه هزار قربانی به جا گذاشت، افغانستان را اشغال و رژیم طالبان را سرنگون کردند. اما برقراری صلح در افغانستان با مشکلات جدی روبرو است.