شلیک «شکارچیان غیرقانونی» عامل مرگ یک ماده‌پلنگ در مازندران بوده است

یک مقام اداره محیط‌زیست مازنداران می‌گوید ماده‌پلنگی که لاشه آن در منطقه چهاردانگه پارک ملی کیاسر پیدا شده بود، بر اثر شلیک «شکارچیان غیرقانونی» تلف شده است.

کوروس ربیعی، مسئول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران، روز دوشنبه ۱۳ فروردین ماه، به خبرنگاران گفت که پس از بررسی لاشه پلنگ ماده و کالبد شکافی آن، مشخص شد «بر اثر اصابت چارپاره از سوی شکارچیان غیرقانونی تلف شده است.»

او همچنین اعلام کرد وقتی لاشه این پلنگ پیدا شد، حدود یک هفته از مرگش می‌گذشت.

«چارپاره» از جمله مهمات ممنوعه و غیرمجاز در ایران است که به گفته آقای ربیعی در بررسی‌ها در ناحیه سر و دیگر قسمت‌های پلنگ مشاهده و جداسازی شد.

پیشتر، خبرگزاری‌ها در ایران گزارش داده بودند که یک قلاده پلنگ در حاشیه اراضی جنگلی روستای الیرد در بخش چهاردانگه از شهرستان ساریِ مازندران و واقع در محدوده پارک ملی کیاسر پیدا شده و بررسی‌ها برای مشخص شدن علت تلف شدن این گونه مهم طبیعت در دستور کار محیط زیست قرار گرفته‌است.

بیشتر در این باره: یک پلنگ در نزدیکی شیراز بر اثر برخورد خودرو تلف شد

مرگ حیوانات از جمله گونه‌های کمیاب در ایران بر اثر عوامل طبیعی، شکار یا رفتار خشونت‌آمیز شهروندان بارها خبرساز شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شیراز روز ۲۰ اسفند سال گذشته از تلف شدن یک پلنگ به دلیل اصابت خودرو در حاشیه منطقه حفاظت‌شده «مله گاله» خبر داده بود.

در این میان، نیمی از تلفات حیات وحش در ایران به حوادث جاده‌ای مربوط می‌شود که این رقم در مورد یوز آسیایی به ۷۰ درصد، و در مورد پلنگ به ۲۵ درصد می‌رسد.