نخست‌وزیر پرو در پی اتهام اِعمال نفوذ استعفا داد

آلبرتو اوتارولا، نخست‌وزیر پرو

آلبرتو اوتارولا، نخست‌وزیر قدرتمند پرو، در میان اتهامات مربوط به اعمال نفوذ برای کمک به یک زن جوان استعفا داد.

اتهامات او مربوط می‌شود به افشای مکالمات صوتی انتشار یافته توسط رسانه‌های خبری که آقای اوتارولا در آن با زن جوانی بامحبت صحبت می‌کرده است.

در دو روز اخیر برنامه تلویزیونی پانوراما در پرو، آنچه را که مکالمات ضبط شده اوتارولا با زنی به نام یازیره پیندو، ۲۵ ساله، بود فاش کرد.

خانم پیندو در سال جاری دو قرارداد به ارزش مجموعاً ۱۴ هزار دلار برای انجام کارهای بایگانی و اداری برای دولت منعقد کرده بود.

در یکی از مکالمات ضبط شده، مردی که گفته می‌شود نخست‌وزیر است، به زن می‌گوید که «این امور دردسرساز است» اما در ادامه می‌افزاید به خاطر «علاقه‌ای» که به او دارد کار را برای او انجام می‌دهد.

این مکالمه ظاهراً به روند اداری پیچیده مناقصه‌های دولتی اشاره دارد.

اوتارولا هرگونه تخلف از قوانین کار پرو یا سایر تخلفات را رد کرده است، اما با این حال روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند به خبرنگاران در لیما گفت: «در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور جمهوری، تصمیم خود را برای ارائه استعفا اعلام کردم.»

آلبرتو اوتارولا یک سیاستمدار و وکیل باسابقه است که به عنوان رئیس ستاد رئیس‌جمهور پرو خدمت کرده است. او ۵۷ ساله، متأهل و دارای پنج فرزند است.

دینا بولوارته، رئیس‌جمهور پرو، پس از اوج گرفتن این رسوایی در آخر هفته گذشته، دستور بازگشت او را از یک سفر رسمی به کانادا صادر کرد.

احزاب مخالف راست و چپ خواستار استعفای اوتارولا شده بودند.

خانم پیندو روز سه‌شنبه گفت که مکالمات درز کرده با اوتارولا مربوط به سال ۲۰۲۱، قبل از انتصاب او به‌عنوان وزیر کابینه بوده است.

اما او به داشتن یک «رابطه عاطفی» کوتاه با اوتارولا اذعان کرد.