حدود ۲۳۰ نهنگ در سواحل جزيره تاسمانی به گل نشستند

تلاش برای نجات یک نهنگ در سواحل استرالیا

حدود ۲۳۰ نهنگ در ساحل غربی جزیره تاسمانی از آب اقیانوس بیرون افتاده و در ساحل به گل نشسته‌اند. اداره محیط زیست ایالت تاسمانی، جزیره‌ای در حدود ۲۵۰ کیلومتری جنوب استرالیا روز چهارشنبه ۳۰ شهریور گفت به نظر می‌رسد که این نهنگ‌ها از گونه نهنگ خلبان و حدود نیمی از آنها هنوز زنده هستند.

روز دوشنبه نیز ۱۴ نهنگ عنبر (شاه نهنگ) در سواحل شمال غربی این جزیره به گل نشستند.

اداره محیط زیست ایالت تاسمانی گفت تعدادی از ماموران و کارشناسان طرح حفاظت از آبزیان با تجهیزات ضروری به منطقه اعزام شده‌اند.

دو سال پیش تقریبا در همین روزها پر شمارترین گروه از نهنگ‌هایی که تاکنون در سواحل اقيانوسيه به گل نشسته‌اند در همین بخش از ساحل جزیره تاسمانی مشاهده شد. از مجموع ۴۷۰ نهنگ خلبان که روز ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ از آب بیرون افتاده بودند فقط ۱۱۱ مورد نجات یافت و بقیه از بین رفتند.

آب این بخش از ساحل جزیره تاسمانی بسیار کم عمق و خطرناک است و به همین دلیل به «دروازه جهنم» شهرت پیدا کرده است.

لینتون کرینگل، صاحب یک مزرعه پرورش ماهی سالمون در این منطقه که در عملیات نجات نهنگ‌ها در سال ۱۳۹۹ شرکت داشت گفت این بار نجات نهنگ‌ها در مقایسه با مورد قبل دشوارتر خواهد بود.

او افزود:«بار قبل نهنگ‌ها در آب‌های آرام نزدیک بندرگاه گرفتار شده بودند و نزدیک شدن به آنها با قایق ساده تر بود. ولی این بار آنها روی ماسه‌های ساحل گیر کرده اند. آب بسیار کم عمق است و با قایق به سختی می‌توان به آنها نزدیک شد. اگر کشاندن آنها به آب‌های عمیق تر امکان پذیر نباشد تنها راه منتقل کردن آنها به آبهای عمیق تر به وسیله کامیون است.»

ونسا پیروتا، دانشمند حیات وحش و کارشناس جانوران آبزی معتقد است که هنوز نمی‌توان دلیل گرفتار شدن نهنگ‌ها در ساحل را مشخص کرد.

خانم پیروتا افزود:«تکرار این حادثه در مورد همان گونه از نهنگ‌ها درست در نقطه‌ای از ساحل که دو سال پیش روی داد ممکن است به عوامل زیست محیطی این منطقه مربوط باشد.»

دیوید میدسون، رییس شورای شهر سواحل غربی تاسمانی از مردم خواست به محل حادثه نیایند. اداره محیط زیست تاسمانی نیز در بیانیه‌ای گفت:«نهنگ‌ها حتی پس از مرگ جانوران حفاظت شده محسوب می‌شوند. دستکاری اجساد این جانوران نیز جرم تلقی می‌شود.»

روز دوشنبه ۲۸ شهریور نیز ۱۴ نهنگ از گونه عنبر که در سواحل شمال غربی جزیره تاسمانی به گل نشسته بودند کشف شد.

اولاف مینک، استاد جانورشناسی آبزیان در دانشگاه گریفیث استرالیا معتقد است که به گل نشستن نهنگ‌های عنبرغیرعادی است. به گفته او یکی از دلایل این حوادث ممکن است گرم شدن آب اقیانوس و تغییر جهت امواجی باشد که مسیرهای طبیعی تغذیه نهنگ هاست.

او افزود:«تحت تاثیر به هم خوردن مسیرهای طبیعی حرکت نهنگ ها، آنها در نقاط دیگر به دنبال غذا می گردند. در چنین شرایطی از نظر جسمی ضعیف می شوند و گرسنگی آنها را مجبور می کند ریسک کنند و به ساحل نزدیک شوند.»

نهنگ‌های خلبان معمولا در گله‌های بزرگ حرکت می کنند و به همین دلیل وقتی در ساحل به گل می نشینند تعداد آنها بسیار زیاد است.