ادعاهای ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در عین ادامه مسمومیت‌های مشکوک

مسمومیت‌ها در آذرماه گذشته در شهر قم آغاز شد

پس از گذشت سه ماه و نیم از آغاز مسمومیت‌های مشکوک در مدارسِ عمدتا دخترانه در ایران، قوه قضائیه جمهوری اسلامی در گزارشی مدعی شد که تنها «بخش اندکی از دانش‌آموزان» یک «ماده محرک» استنشاق کرده‌اند.

همزمان با انتشار این گزارش، روز شنبه اخباری در شبکه‌های اجتماعی از دست‌کم دو شهر، باغملک و آبادان، و بروز مسمومیت مشکوک در دانش‌آموزان آنها منتشر شد. به این ترتیب پس از سه روز تعطیلی، با بازگشت دانش‌آموزان به مدارس مسمومیت‌ها بار دیگر آغاز شده است.

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه روز شنبه، ۲۰ اسفند، در گزارشی که مدعی شد «۳۰ متخصص برجسته وزارت بهداشت» در تهیه آن نقش داشته‌اند، آورده است که نتیجه کار این کمیته تحقیق نشان می‌دهد که «بخش اندکی یعنی کمتر از ۱۰ درصد دانش‌آموزان یک ماده محرک که از نوع گازهای جنگی، خطرناک و کشنده نبوده، استنشاق کردند و بخش اعظمی نیز تحت تاثیر آثار روحی و روانی و اضطراب قرار گرفتند.»

در این گزارش درباره این «ماده محرک» هیچ توضیحی داده نشده و به نام این متخصصان و متن گزارش آنها نیز هیچ اشاره‌ای نشده است.

در گزارش ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اثری هم از تعداد دانش‌آموزان مسموم‌شده نیست و تنها آمده است که «بلافاصله پس از گزارش‌ مسمومیت دانش‌آموزان در ۵۲ مدرسه و ۲۵۰ کلاس، نیروهای اورژانس، درمان، آتش‌نشانی و انتظامی در محل حاضر شدند.»

این آمار در حالی اعلام شده است که محمدحسن آصفری، عضو مجلس و یکی از اعضای کمیته حقیقت‌یاب بررسی علت مسمومیت دانش آموزان، اعلام کرده بود که بر اساس گزارش ارائه شده در جلسه این کمیته تا روز ۱۴ اسفند «۲۵ استان شامل تقریبا ۲۳۰ مدرسه» درگیر این مسمومیت‌ها شده‌اند و بیش از پنج‌ هزار دانش‌آموز دختر و پسر مسموم شده‌اند که بیشترین آمار مربوط به دختران بوده است.

در گزارش ستاد حقوق بشر ایران درباره عاملان این حمله‌ها و انگیزه‌های آن‌ها توضیحی نیامده و تنها آمده است که «برخی افراد در رابطه با مواد محرک دستگیر شده‌اند.»

بیشتر در این باره: اعلام جرم علیه سه رسانه و سه چهره سرشناس به دلیل اظهار نظر در مورد حملات گازی

همزمان با انتشار گزارش پرابهام ستاد حقوق بشر ایران، خبرگزاری فارس روز شنبه در یک گزارش تصویری یک پدر و دختر را عامل مسموم کردن دانش‌آموزان در شیراز معرفی کرد. گزارش توضیح نمی‌دهد که چگونه چندهزار دانش‌آموز در شهرهای مختلف ایران توسط این دو نفر و «همدستان» آن‌ها مسموم شده‌اند.

در همین حال یک کاربر توئیتر روز شنبه نوشت که پدر و دخترِ گزارش تصویری فارس از همسایگان آن‌ها هستند. پدر که کارمند بیمارستان بوده از دانش‌آموزانِ مسموم «فیلم گرفته و دختر او در اینستاگرام منتشر کرده» است و هر دو به عنوان مظنون دستگیر شده‌اند.

قوه قضائیه ایران از این گونه اعترافات تلویزیونی معمولا به عنوان سند و مدرکی برای متهم کردن افراد استفاده می‌کند.

این گزارش در حالی پخش شده است که رئیس قوه قضائیه ایران پیشتر مسموم کردن دانش‌آموزان را یکی از مصادیق «افساد فی‌الارض» عنوان کرده بود، اتهامی که بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی می‌تواند حکم اعدام متهم را در پی داشته باشد.