گزارش‌های متناقض از یورش مسلحانهٔ مأموران امنیتی به روستایی در خاش

تصویری از ویدئویی که کانال «صابرین نیوز» (نزدیک به سپاه پاسداران) از حملهٔ مأموران امنیتی به روستای قادرآباد منتشر کرده است

رسانه‌های حکومتی از بازداشت چند عضو گروه جیش‌العدل در روستایی در خاش خبر می‌دهند، اما رسانه‌هایی که اخبار بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهند، با رد این ادعا می‌گویند مأموران هنگام یورش به روستا برای تفتیش خانه‌ها «تیراندازی کردند و یک زن مسن را کشتند».

خبرگزاری فارس روز دوشنبه ۸ تیر به‌نقل از یک منبع آگاه که هویتش را اعلام نکرد، نوشت «به همت نیروهای امنیتی و انتظامی یک تیم چهارنفرهٔ پشتیبانی‌کننده و انتقال‌دهنده محموله‌های انفجاری، وابسته» به گروه جیش‌العدل در روستای قادرآباد (جارو) خاش دستگیر شدند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز ادعا کرد که این افراد در «یک خانه تیمی متعلق به گروه‌های تروریستی فعال در جنوب شرق کشور» و با «همکاری مردم» شناسایی شدند.

با این حال سازمان مسلح جیش‌العدل در بیانیه‌ای، بازداشت چهار تن از اعضای خود در قادر‌آباد خاش را تکذیب کرده و آن را «سرپوش گذاشتن بر اقدام ضد انسانی نیروهای امنیتی در این روستا» توصیف کرده است.

بیشتر در این باره: «یک کشته و سه مجروح» در درگیری مسلحانه در زاهدان

همزمان کمپین فعالین بلوچ و رسانهٔ حال‌وش که هر دو اخبار مربوط به بلوچ‌ها در استان سیستان‌و‌بلوچستان ایران را پوشش می‌دهند، این خبر را تکذیب می‌کنند.

آن‌طور که حال‌وش به نقل از «منابع» خود روایت کرده، «نیروهای اطلاعات و نظامی مرصاد حوالی ساعت دو بعدازظهر با دست‌کم ۲۰ خودرو به روستای قادرآباد خاش یورش برده و پس از تفتیش منازل شهروندان که با اعتراض اهالی روبرو شدند، اقدام به تیراندازی کردند که یک زن مسن کشته شد.»

آن‌طور که حال‌وش نوشته سه شهروند دیگر نیز در جریان این درگیری‌ها زخمی شدند.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که یکی از مجروحان، یک نوجوان ۱۶ ساله بلوچ است.

این رسانه، هویت زن کشته‌شدن و سه مرد مجروح را نیز منتشر کرده و نوشته «زلیخا گمشادزهی» ۵۰ ساله، بر اثر «تیراندازی مستقیم» و شدت جراحات، در دم جان باخت.

کمپین فعالین بلوچ نیز تصاویر و ویدئوهایی در این زمینه منتشر کرده که صدای تیراندازی در آن‌ها شنیده می‌شوند و شهروندان بلوچ را در حال فرار نشان می‌دهد.

رادیوفردا قادر به راستی‌آزمایی این تصاویر و ویدئوها و زمان و مکان آن‌ها نیست.

گروه جیش‌العدل تاکنون بارها با نیروهای سپاه و مرزبانان ایران در استان سیستان و بلوچستان درگیر شده، تعدادی از آن‌ها را گروگان گرفته یا به قتل رسانده است.

این گروه شبه‌نظامی و مخالف حکومت ایران، از سوی دولت ایران و چندین دولت غربی از جمله آمریکا سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

۱۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه پاسداران از بازداشت «چند نفر» که آن‌ها را «عوامل تأمین و پشتیبانی‌کننده عملیات‌های تروریستی» اخیر استان سیستان و بلوچستان معرفی کرده خبر داده بود.

در خبر خبرگزاری‌های حکومتی ایران از جمله ایرنا که به نقل از اطلاعیهٔ این قرارگاه منتشر شد، به تعداد بازداشت‌شدگان اشاره‌ای نشده، اما آمده که این افراد در مدرسه دینی «انوارالحرمین» روستای پشامگ راسک بازداشت شدند.

با استفاده از گزارش‌های فارس، تسنیم، حال‌وش، کمپین فعالین بلوچ و رادیوفردا؛ ب.ب/ر.ش