نظرسنجی: اکثریت آمریکایی‌ها معتقدند مناسبات با کشورهای متخاصم بدتر می‌شود

نمایی از کاخ سفید

نتایج یک نظرسنجی جدید که روز سه‌شنبه ۱۹ مهر منتشر شد نشان می‌دهد اکثر آمریکایی‌ها معتقدند مناسبات با کشورهای متخاصم مثل روسیه و کره شمالی وخیم‌تر خواهد شد که در مقایسه با سنجش افکار عمومی حدود چهار سال پیش در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تغییری فاحش کرده است.

در این نظرسنجی که توسط موسسه پژوهشی پیرسون و خبرگزاری آسوشیتدپرس انجام شده دو سال پس از شروع ریاست جمهوری جو بایدن ۶۰ درصد از افراد بالغ در آمریکا معتقدند که روابط این کشور با دشمنان در حال وخامت است در حالی که در همین مقطع از ریاست جمهوری دونالد ترامپ این رقم حدود ۲۶ درصد بود.

در این نظرسنجی جدید مشخص شد که در مجموع ۳۹ درصد از افکار عمومی آمریکا معتقدند که موقعیت جهانی این کشور در حال بدتر شدن است. این رقم در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۸ درصد بود. نکته آن که تشدید اختلافات در سیاست داخلی آمريکا روی نظر پاسخ دهندگان در مورد موقعیت این کشور در عرصه جهانی بسیار تاثیرگذار است.

چهار سال پیش حدود سه چهارم از رای‌دهندگان و حامیان حزب دمکرات معتقد بودند که موقعیت جهانی آمریکا در حال تضعیف است، ولی امروزه تقریبا همان درصد از دمکرات‌ها پیش‌بینی می‌کنند که موقعیت آمریکا در عرصه جهانی تثبیت شده و یا در حال بهبود است. در مقابل حدود ۶۰ درصد از رای‌دهندگان به حزب جمهوری‌خواه پیش‌بینی می‌کنند که در دوران ریاست جمهوری جو بایدن موقعیت آمریکا بدتر خواهد شد ولی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تقریبا همین تعداد می‌گفتند که موقعیت جهانی آمریکا در حال بهبود است.

شیلا کوهانتب، پژوهشگر امور سیاسی در موسسه پژوهشی پیرسون که این نظرسنجی را انجام داده گفت: «این آمارها نشان می‌دهد که تعلق و یا حمایت سیاسی از هر یک از احزاب سیاسی تا چه حد روی دیدگاه مردم از موقعیت جهانی آمریکا تاثیر می‌گذارد و هر فردی متناسب با رای خود به این و یا آن حزب عملکرد دولت آمریکا در عرصه بین‌المللی را تعبیر و تفسیر می کند.»

به رغم این تمایز، با توجه به ادامه جنگ در اوکراین و تنش با چین بر سر تایوان و از سوی دیگر تشدید اختلافات واشینگتن با کره شمالی و ایران بر سر فعالیت‌های هسته‌ای این دو کشور، تقریبا درصد مشابهی از رای‌دهندگان به هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه معتقدند که مناسبات آمریکا با کشورهای متخاصم در سال‌های آینده بدتر خواهد شد.

نتایج نظرسنجی مشترک موسسه پژوهشی پیرسون و خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از افکار عمومی حامی سیاست خارجی هستند که از زنان و اقلیت‌ها در سراسر جهان حمایت کند هر چند درصد ناچیزی معتقدند که در عرصه سیاست داخلی عملکرد دولت آمریکا در این زمینه‌ها مثبت است.

حدود ۷۸ درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی معتقدند که دولت آمریکا باید کمک مالی به دولت‌هایی که حقوق زنان و اقلیت‌های جنسی، نژادی و مذهبی را رعایت نمی‌کنند قطع کند. همزمان، فقط ۲۰ درصد از آنها معتقدند که دولت آمریکا در این زمینه عملکرد مطلوبی دارد و یا می‌تواند سرمشقی برای سایر کشورها باشد. اکثریت پاسخ‌دهندگان معتقدند آمریکا در میان آن دسته از کشورهایی است که در مجموع عملکرد خوبی دارند و حدود یک سوم می‌گویند تعدادی زيادی از کشورهای جهان در این زمینه بهتر از آمریکا هستند.

در زمینه حقوق زنان و اقلیت‌ها نیز دیدگاه پاسخ دهندگان تا حد زیادی تابع تمایل آنها به یکی از دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه است.

در مجموع به نظر می‌رسد که افراد مستقل و حامیان حزب دمکرات طرفدار سیاست فعال‌تر و قاطع‌تری در دفاع از حقوق زنان و اقلیت‌ها در سطح بین المللی هستند.

به عنوان نمونه، یک مرد ۶۱ ساله ساکن تگزاس که خود را مستقل ولی متمایل به حزب دمکرات توصیف می‌کند معتقد است که دفاع از آزادی زنان باید یکی از محورهای مهم سیاست خارجی دولت آمریکا باشد.

یک مرد ۵۳ ساله ساکن اوکلاهما که خود را مستقل توصیف می‌کند ضمن اشاره به اعتراضات اخیر در ایران و نقش مهم زنان در این اعتراضات می‌گوید شاید دولت آمریکا باید در این زمینه‌ها فعال‌تر باشد. او می‌افزاید: «ولی مسائل مهم دیگری مثل جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای و یا مقابله با بحران اقلیمی نیز وجود دارد که باید از جمله اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا باشند.»

شیلا کوهانتب، پژوهشگر موسسه پژوهشی پیرسون می‌گوید تفاوت در افکار عمومی در زمینه نقش دولت در دفاع از حقوق اقلیت‌ها و زنان باعث می‌شود که سیاست دولت آمریکا در دفاع از حقوق بشر در سطح بین‌المللی در مواردی دچار تناقض شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر