کتاب خاطرات الکسی ناوالنی به عنوانِ «آخرین پیام او» منتشر می‌شود

الکسی ناوالنی

کتاب خاطرات الکسی ناوالنی، یکی از سرشناس‌ترین مخالفان ولادیمیر پوتین که در زندان جان سپرد، قرار است آبان ماه ۱۴۰۳ با عنوان «وطن‌پرست» منتشر شود؛ کتابی که به گفته ناشر آن «آخرین پیام ناوالنی به جهان» خواهد بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، یولیا ناوالنایا، همسر آقای ناوالنی، در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه ۲۳ فروردین، توسط ناشر این کتاب منتشر شد، اعلام کرد که «این کتاب نه تنها گواهی بر زندگی الکسی است بلکه تعهد او به مبارزه با دیکتاتوری را نشان می‌دهد؛ مبارزه‌ای که او همه چیز خود از جمله جانش را برای آن فدا کرد».

به گفته یولیا ناوالنیا خوانندگان با خواندن این کتاب مرد شجاع و صادقی را می‌شناسند که کتابش الهام بخش دیگران است برای ایستادگی در برابر ظلم.

الکسی ناوالنی، سرشناس‌ترین چهره سیاسی مخالف ولادیمیر پوتین، روز ۲۷ بهمن در يک زندان امنیتی در مناطق قطبی شمال روسیه در سن ۴۷ سالگی درگذشت.

او پس از بازگشت از آلمان در ژانویه ۲۰۲۱ به زندان افتاد، و در حال گذراندن محکومیت ۱۹ ساله خود به اتهام «افراط‌گرایی» بود.

مرگ او با تردید‌های بسیاری همراه بود و دولت‌های غربی، ولادیمیر پوتین را مسئول مرگ ناوالنی دانستند و در این رابطه تحریم‌هایی نیز علیه دولت روسیه وضع کردند.

بیشتر در این باره: آمریکا «تحریم‌های سنگینی» علیه روسیه به دلیل مرگ ناوالنی وضع می‌کند

با این وجود دولت روسیه تأکید کرد که مرگ الکسی ناوالنی طبیعی بوده و به گفته ولادیمیر پوتین «اتفاقی بوده که افتاده‌ است».

انتشارات آلفرد ای. کناف که روی چاپ این کتاب کار می‌کند گفته که آقای ناوالنی کار روی این کتاب را در آلمان آغاز کرده و در روسیه نیز در داخل و خارج از زندان به نوشتن آن ادامه داده است.

به گفته انتشارات آلفرد ای. کناف که مرکز آن در نیویورک است، الکسی ناوالانی در این کتاب جزئیاتی از نامه‌های «هرگز دیده نشده خود از زندان را منتشر می‌کند و به شرح وقایعی از دوران سیاسی و سوء قصدهای علیه او، زندگی نزدیکانش و مبارزات خستگی ناپذیر خودو هم‌رزمانش علیه دیکتاتوری می‌پردازد».

بر اساس گزارش این انتشارات، این کتاب «آخرین پیام او است به جهان که شرحی تاثیرگذار از آخرین سال‌های زندگی او در بی‌رحمانه‌ترین زندان روی زمین است و نشان می‌دهد چرا اصول آزادی فردی اهمیت زیادی دارد».

به گفته همسر آقای ناوالنی این کتاب تاکنون به ۱۱ زبان ترجمه شده و «قطعاً» ترجمه روسی آن نیز منتشر خواهد شد.