هشدار توانیر درباره قطع برق در صورت صرفه‌جویی نکردن در مصرف گاز

شرکت توانیر هشدار داده است اگر شهروندان ایران در مصرف گاز صرفه‌جویی نکنند، در زمستان قطعی برق اتفاق خواهد افتاد.

در اطلاعیه این شرکت زیرمجموعه وزارت نیرو که روز دوشنبه نهم مرداد منتشر شده، آمده است که عمده برق کشور از طریق سوخت گاز در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود و به همین دلیل باید در مصرف برق و گاز «دقت» شود.

ایران در تابستان امسال با کسری ۲۰ هزار مگاواتی برق مواجه بود و انتظار می‌رود کسری گاز زمستانی در کشور نیز به روزانه دست کم ۲۵۰ میلیون متر مکعب برسد.

ایران به خاطر عدم سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های خورشیدی و بادی، همچنین افت چشمگیر تولید برق آبی به خاطر خشکسالی، تقریبا بطور کامل متکی به نیروگاه‌های حرارتی است که با گاز، مازوت و گازوئیل کار می‌کنند.

کسری شدید گاز زمستانی باعث می‌شود دولت یا مقادیر هنگفتی سوخت آلاینده مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌ها مصرف کند، یا فعالیت بخشی از نیروگاه‌های برقی را متوقف کند.

بیشتر در این باره: کارشناس انرژی: تمام برق تولیدی صادرکنندگان منطقه هم کفاف کسری ایران را نمی‌دهد

این در حالی است که با ورود اولین موج سرما به کشور خبری مبنی بر قطعی گاز برخی از شهرهای استان اصفهان منتشر شده است. بر اساس اعلام شرکت گاز استان اصفهان، روز سوم مهرماه در برخی از مناطق اصفهان و درچه جریان گاز قطع شد و روز سه‌شنبه دهم مهرماه نیز جریان گاز به علت آنچه «تعمیرات» خوانده شده در دو شهرستان شهرضا و آران و بیدگل اصفهان قطع خواهد شد.

مصرف گاز مجموع بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع کوچک ایران در زمستان‌ها سه برابر تابستان است و به بالای ۵۵۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد که معادل ۷۰ درصد از کل گاز تولیدی کشور در این فصل است.

در حالی که نیروگاه‌های برق و صنایع عمده کشور بطور طبیعی نیازمند دریافت روزانه ۴۵۰ میلیون متر مکعب گاز هستند، اما در زمستان‌ها به خاطر کسری گاز، تنها نصف این رقم را دریافت می‌کنند.

علت رشد فزاینده کسری گاز ایران، عدم توسعه میادین گازی جدید، هدرروی گسترده گاز در مرحله تولید، انتقال و توزیع، همچنین آغاز افت فشار میدان پارس جنوبی است.

آمارهای رسمی و بین‌المللی نشان می‌دهد رشد سالانه تولید گاز ایران در سه سال گذشته تنها دو درصد بوده، در حالی که متوسط رشد سالانه تولید گاز ایران در دهه گذشته سه برابر این رقم بود.

بیشتر در این باره: گزارش اتاق بازرگانی از زیان شدید پتروشیمی ایران به علت کسری گاز

مقامات جمهوری اسلامی مردم را مقصر کسری فزاینده برق و گاز معرفی می‌کنند؛ در حالی که میزان تلفات برق و گاز در ایران معادل ۴۰ درصد از کل مصرف برق و گاز خانگی است. از سوی دیگر، بصورت میانگین، بخش خانگی (منهای بخش تجاری و صنایع کوچک) در ایران سهمی ۲۵ درصدی در مصرف گاز و ۳۰ درصدی در مصرف برق کشور دارد.

در این میان احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز نسبت به قطعی گاز زمستانی واحدهای پتروشیمی هشدار داده و گفته است در صورتی که خانوارها کمتر از حد نصاب گاز مصرف کنند، واحدهای پتروشیمی این گاز را به قیمت هر متر مکعب ۴ تا ۵ هزار تومان خریداری خواهد کرد.

مقامات جمهوری اسلامی نیز پیشتر پاداش‌هایی برای استفاده کمتر از حد نصاب شهروندان از برق و گاز در نظر گرفته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م