کاهش ساعت کار مراکز دولتی و غیر دولتی تا پایان مرداد در پی تشدید بحران برق

در پی ادامه قطعی برق در ایران، ساعات کار مراکز دولتی و تجاری، همچنین بانک‌ها از روز شنبه، ۱۹ تیر تا پایان ماه مرداد کاهش ‌می‌یابد.

به گزارش ایلنا، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، روز جمعه، ۱۸ تیر، خبر داد که تا پایان مرداد ساعت پایان کار مراکز تفریحی و تجاری ساعت ۱۸ هر روز خواهد بود و گفت که در این مدت نیز مراکز دولتی، بانک‌ها و نهادهای عمومی در روزهای پنج‌شنبه تعطیل خواهند بود.

به گفته آقای رجبی مشهدی، واحدهای صنعتی که دارای مولد خودتأمین برق هستند، در سقف برق تولیدی واحد خود، امکان مصرف برق دارند و برق مازاد آنها را شرکت توانیر به نرخ ۳,۸۰۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت خریداری می‌کند.

وزارت کشور نیز عصر روز پنج‌شنبه، در بخشنامه‌ای خطاب به استانداران سراسر کشور، ساعت کاری ادارات تا پایان مرداد را ۷ صبح تا ۱۳ اعلام کرده بود.

کاهش ساعت کاری مراکز دولتی و غیر دولتی تا پایان مرداد در حالی اعلام می‌شود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه گذشته گفته بود که بحران خاموشی و قطع برق تا اوایل مرداد ادامه خواهد داشت.

به دنبال قطع مکرر و طولانی برق در شهرهای مختلف ایران طی هفته‌های گذشته، بسیاری از شهروندان با انتشار ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی از آسیب دیدن کسب و کارها، اختلال در امور اداری و ترافیک و وخامت حال برخی بیماران خبر داده‌اند.

تداوم این وضعیت باعث اعتراضات پراکنده و تجمع شهروندان مقابل ادارات برق در شهرهای مختلف کشور و سر دادن شعارهایی علیه مسئولان کشور از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شد.

مسئولان شدت گرفتن خشکسالی و وارد مدار شدن سریع‌تر چاه‌های کشاورزی را از دلایل کمبود برق در روزهای اخیر در ایران ذکر می‌کنند. اما دی‌ماه سال گذشته پس از قطعی گسترده برق در چندین شهر اعلام شد که استخراج رمزارز بیت‌کوین و فشار زیاد آن به شبکه برق کشور، عامل اصلی این اتفاق بوده است.

این در حالی است که کارشناسان، عدم تحقق برنامه‌های رشد تولید برق و تلفات گسترده برق در شبکه توزیع را از دیگر دلایل مهم بحران اخیر برق در کشور عنوان می‌کنند.

ایران طبق برنامه طی ۱۰ سال گذشته باید سالانه دو میلیارد دلار در نوسازی شبکه برق سرمایه‌گذاری می‌کرد، اما این کار را نکرده است و اکنون سالانه چهار میلیارد دلار تلفات برق در شبکه دارد.