رئیس سندیکای برق می‌گوید تا یک دهه آینده کسری برق ایران به ۳۷ درصد می‌رسد

رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران می‌گوید سال ۱۴۱۴ میزان ناترازی برق به ۳۷ درصد معادل یک سوم تقاضای برق کشور خواهد رسید.

حسنعلی تقی‌زاده روز جمعه دوم شهریور به خبرگزاری مهر گفته است این میزان ناترازی بسیار «خطرناک» است.

به گفته او ناترازی برق در تابستان امسال ۱۷ هزار مگاوات بود. پارسال نیز ناترازی برق ۱۲ هزار مگاوات بود.

بدین ترتیب در حالی که پارسال ایران با کسری ۱۶ درصدی برق مواجه بود، امسال این رقم به ۲۲ درصد رسیده است و آنطور که آقای تقی‌زاده پیش‌بینی کرده تا یک دهه آینده به ۳۷ درصد خواهد رسید.

ایران سالانه با رشد ۷ درصدی برق مواجه می‌شود که علت اساسی آن اضافه شدن سالانه حدود یک میلیون مشترک جدید به شبکه برق است و از طرفی سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه کولر در بازارهای ایران به فروش می‌رسد.

بیشتر در این باره: کاهش چشمگیر تولید فولاد ایران در پی کمبود برق

ایران از یک دهه پیش رشد ۷ درصدی تولید برق را برای پوشش دادن رشد مصرف داخلی هدف‌گذاری کرده بود، اما تنها نیمی از آن محقق شد.

حتی پارسال تنها یک سوم اهداف رشد تولید برق محقق شده بود و وزارت نیرو از تابستان ۱۴۰۲ دسترسی به آمارهایش را برای کاربران اینترنتی مسدود کرده است و اکنون دقیقا مشخص نیست وضعیت تولید، مصرف و تجارت خارجی برق کشور چگونه است.

فرسودگی شبکه

رئیس هیئت مدیره سندیکای برق می‌گوید فرسودگی خطوط شبکه توزیع و تولید برق یکی از دلایل ناترازی برق است.

به گفته او، بر اساس آمار و ارقام موجود حدود ۲۰ درصد از پست‌های شبکه دچار فرسودگی و عمر بالای ۳۰ سال دارند و ۱۵.۳ درصد از آن نیز عمر بالای ۳۵ سال را دارد که با افزایش مصرف برق این پست‌های فرسوده دچار حوادث ناگهانی شده و از مدار تولید خارج می‌شوند.

حسنعلی تقی‌زاده همچنین به قدیمی بودن بخشی از نیروگاه‌های کشور اشاره کرده و گفته است نیروگاهی که بالای ۴۰ سال عمر دارد، در ایام پیک برای تعمیرات اضطراری از مدار خارج و همین امر منجر به کاهش تولید و فشار بر شبکه برق کشور می‌شود.

او در ادامه افزود: «از سوی دیگر خطوط انتقال برق با دو آسیب جدی عمر بالا و عدم کفایت ظرفیت خطوط، مواجه است. حدود ۲۹ درصد از عمر خطوط انتقال برق، بالای ۲۰ سال است و بالغ بر ۲۱.۴ درصد از آن عمر بالای ۳۵ سال را دارد».

بیشتر در این باره: «بدهی» دولت ایران به نیروگاه‌های برق خصوصی به «۹۰ هزار میلیارد تومان» رسید

آمارهای رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد ۱۳ درصد از برق تولیدی کشور در شبکه کهنه و فرسوده انتقال و توزیع تلف می‌شود.

این رقم عظیم، معادل ۴۰ درصد از کل مصرف خانگی برق در کشور است.

رئیس هیئت مدیره سندیکای برق همچنین گفته است ناترازی برق منجر به عدم‌النفع ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته شد و این عدم النفع در سال جاری به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که این میزان از عدم النفع با اعتبار ساخت یک نیروگاه ۵ هزار مگاواتی برابری می‌کند.