زلزله قوی در مراکش صدها کشته بر جا گذاشت

صدها تن در زلزله شامگاه ۱۷ شهریور در جنوب مراکش کشته و مجروح شدند

زلزله‌ای به بزرگی ۶.۸ شامگاه جمعه ۱۷ شهریور مراکش را لرزاند و دولت این کشور نیز می‌گوید در این زمین‌لرزه قوی صدها تن کشته و مجروح شدند.

گزارش‌ها حاکی است که مرکز این زلزله در «إغيل» در استان الحوز در جنوب مراکش بوده است. در این زلزله صدها ساختمان تخریب شده است و ساکنان مناطق زلزله زده به دنبال وقوع پس لرزها شب را بیرون از خانه بسر بردند.

تا بعداز ظهر شنبه ۱۸ شهریورماه، شمار کشته‌شدگان این زلزله به بیش از یک‌هزار و ۳۷ تن رسیده است. رسانه‌های دولتی مراکش همچنین از مجروح شدن دست‌کم یک‌هزار و ۲۰۰ تن خبر داده‌اند.

ساکنان شهر تاریخی «مراکش»، نزدیک‌ترین شهر به کانون این زلزله گفته‌اند که برخی از ساختمان‌ها در شهر قدیمی فرو ریخته است.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا می‌گوید کانون این زلزله در ۷۱ کیلومتری جنوب غربی شهر«مراکش» بود.

وزارت کشور مراکش در بیانیه‌ای اعلام کرد که این زمین لرزه مناطق الحوز٬ مراكش٬ ورزازات٬ أزيلال ٬ شيشاوه و وتارودانت را لرزاند.

دولت مراکش از مردم خواسته آرامش خود را حفظ کنند.

یکی از ساکنان روستای کوهستانی اسنی در نزدیکی مرکز این زمین‌لرزه، به رویترز گفته است که بیشتر خانه‌های این منطقه تخریب شده‌اند. به گفته او شماری از ساکنان این زیر آوار هستند و مردم با استفاده از وسایل موجود در روستا برای نجات آنها تلاش می‌کنند.

در حالی که مرکز زمین شناسی مراکش می‌گوید این زلزله به بزرگی ۷ بوده، سازمان زمین‌شناسی آمریکا نیز اعلام کرد این زلزله به بزرگی ۶.۸ بوده است.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۳ در سال ۲۰۰۴ استان الحسیمه در ۴۰۰ کیلومتری شمال شرقی رباط را لرزاند که منجر به کشته شدن ۶۲۸ نفر و خسارات مادی بسیار شد.

‌ در سال ۱۹۶۰ زمین لرزه‌ای قوی شهر آغادیر واقع در سواحل غربی مراکش را ویران کرد و بیش از ۱۲هزار کشته برجای گذاشت.

با استفاده از رویترز و بخش عربی العربیه