ثبت رکورد جدید در کاهش ارزش پول ایران؛ قیمت دلار از مرز ۴۵ هزار و ۶۰۰ تومان گذشت

در ادامهٔ روند افزایشی قیمت ارزهای خارجی در ایران که به‌معنای کاهش ارزش پول ملی است، قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد روز یک‌شنبه ۲۳ بهمن برای اولین بار مرز ۴۵ هزار و ۶۰۰ تومان را هم رد کرد.

به‌گزارش‌ سایت «بن‌بست» که قیمت ارز را در بازار آزاد به‌صورت زنده گزارش می‌دهد، قیمت دلار در لحظه تنظیم این گزارش با ثبت رکورد تازه‌، ۳۹۰ تومان در مقایسه با روز شنبه که سالگرد انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ بود، افزایش قیمت داشته است.

از ابتدای سال ۱۴۰۱، نرخ دلار نسبت به ریال ایران بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است. بهای دلار در ابتدای ماه بهمن برای مدت کوتاهی تا ۴۵ هزار تومان اوج گرفت، اما پس از یک دوره افت کوتاه، در روزهای گذشته دوباره روند افزایشی در پیش گرفته است.

با وجود رشد ۱۸ درصدی صادرات غیرنفتی در ۱۰ ماه گذشته و افزایش ۴۹ درصدی درآمدهای نفتی و محصولات وابسته در سال ۲۰۲۲، مقامات جمهوری اسلامی تاکنون درباره دلایل روند کاهشی ارزش پول ملی ایران توضیح نداده‌اند.

در همین حال برخی کارشناسان دلیل رکوردزنی‌های اخیر بهای دلار را فشار آمریکا بر کشورهای همسایه ایران ازجمله عراق در زمینه مراودات مالی و بانکی عنوان می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا در ماه گذشته میلادی چند بانک عراقی را به‌دلیل نگرانی از ارسال ارز به ایران تحریم کرد.

در همین مورد، آسوشیتدپرس بعدتر از قول برخی مقامات رسمی و بانکی عراق نوشت که آمریکا مکانیسم «حراج دلار» در این کشور را به‌دلیل پولشویی به نفع ایران محدود کرده است.

عبدالله مشکانی، کارشناس بازارهای مالی در ایران، ضمن تأیید تأثیر عملکرد همسایگان ایران، دیگر دلایل مهم‌ رکوردشکنی اخیر قیمت دلار را «تورم» و «نقدینگی» در جامعه عنوان کرده است.

بر اساس پیش‌بینی برخی کارشناسان، قیمت دلار تا پایان سال جاری خورشیدی در کانال ۴۰ هزار تومان باقی خواهد ماند، اما در سال ۱۴۰۲ می‌تواند به کانال‌های بالاتر هم وارد شود.