محمدرضا باطنی، زبان‌شناس برجسته درگذشت

محمدرضا باطنی، زبان‌شناس و فرهنگ‌نویس برجسته ایرانی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

خبرگزاری ایسنا، این خبر را به نقل از خانواده آقای باطنی منتشر کرده و نوشته این نویسنده، مترجم و فرهنگ‌نویس، پس از دوره‌ای بیماری، شامگاه دوشنبه، ۲۱ اردیبهشت، درگذشت.

در این خبر، به بیماری محمدرضا باطنی اشاره‌ای نشده است.

از محمدرضا باطنی، زبان‌شناس، نویسنده، مترجم و فرهنگ‌نویس ایرانی، آثار برجسته بسیاری به جا مانده است.

«توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی»، «مسائل زبان‌شناسی نوین»، «مسائل زبان‌شناسی نوین»، «نگاهی تازه به دستور زبان» و «چهار گفتار درباره زبان» از آثار مطرح باطنی در حوزه زبان‌شناسی است و وی آثار متعددی را نیز به فارسی ترجمه کرده است.

محمدرضا باطنی متولد ۱۳۱۳ اصفهان بود و پس از پایان دوره دبیرستان، به عنوان معلم در آموزش و پرورش استخدام شد.

باطنی پس از دریافت دیپلم ادبی وارد دانشسرای عالی شد و در سال ۱۳۳۹ از رشته زبان و ادبیات انگلیسی فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۳۴۰ به بریتانیا رفت و از دانشگاه لیدز فوق لیسانس زبان‌شناسی گرفت.

او با دفاع از رساله‌ای که بنا بود از آن در لندن دفاع کند، در دوره تازه‌تاسیس دکتری زبان‌شناسی دانشگاه تهران، در خردادماه ۱۳۴۶ دکتری زبان‌شناسی همگانی و زبان‌های باستانی دریافت کرد و در مهرماه ۱۳۴۶ به عنوان استادیار زبان‌شناسی در گروه زبان‌شناسی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.

محمدرضا باطنی در سال ۱۳۶۴ با تقاضای موسسه فرهنگ معاصر شروع به تالیف یک فرهنگ دوزبانه انگلیسی-فارسی کرد که این فرهنگ در اردیبهشت ۱۳۷۲ به بازار عرضه شد.

«فرهنگ معاصر پویا: اصطلاحات و عبارات رایج فارسی (فارسی - انگلیسی)» تالیف باطنی توانست عنوان برگزیده سی و دومین دوره جایزه «کتاب سال جمهوری اسلامی» را در سال ۹۳ به خود اختصاص دهد.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و ایسنا؛ ب.ب/