پوتین و اردوغان بر سر تقویت همکاری‌های اقتصادی و انرژی «توافق کردند»

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهوری ترکیه، در سفری یک‌روزه به سوچی در کمتر از یک‌ماه برای دومین‌بار با همتای روس خود دیدار کرد؛ ۵ اوت ۲۰۲۲

روسای جمهوری روسیه و ترکیه روز جمعه ۱۴ مرداد با صدور بیانیه‌ای مشترک، متعهد به تقویت همکاری‌های سیاسی و اقتصادی از جمله در حوزه انرژی و تجارت شدند.

بنابر اعلام معاون نخست وزیر روسیه، رهبران دو کشور توافق کردند که ترکیه از این پس، «بخشی از» هزینه گاز وارداتی از روسیه را به روبل پرداخت کند. گاز روسیه ۴۵ درصد از نیازهای انرژی ترکیه را تامین می‌کند.

این دیدار در پی سفر یک‌روزه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، به شهر سوچی برای گفت‌وگو با همتای روس خود انجام شد.

دو طرف در جریان این دیدار که حدود چهار ساعت به طول انجامید، درباره اجرای کامل توافق استانبول در زمینه صادرات غلات و مواد غذایی، چشم‌انداز مذاکرات درباره پایان دادن به بحران در اوکراین، وضعیت سوریه و روابط رو به رشد اقتصادی بین مسکو و آنکارا بحث و تبادل نظر کردند.

آقای پوتین یادآور شد که تجارت روسیه و ترکیه در پنج ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با دوره مشابه پارسال، دو برابر شده است.

در بیانیه کاخ کرملین آمده است که آقای پوتین و اردوغان همچنین بر «عزم خود برای همبستگی و هماهنگی در مبارزه با تمام گروه‌های تروریستی در سوریه» و نیز اهمیت «روابط صمیمانه، صریح و قابل اعتماد» به‌منظور دستیابی به ثبات منطقه‌ای و جهانی تاکید کردند.

تاکید رهبران دو کشور بر «اراده مشترک» خود برای تقویت و توسعه «روابط سازنده» در شرایطی است که انزوای روسیه در سطح بین‌المللی در پی تهاجم نظامی به اوکراین شدت یافته است.

پیشتر رهبران روسیه و ترکیه اواخر تیرماه امسال در اجلاسی که تهران میزبان آن بود، با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و آسوشتیدپرس/ آ.ت./ س.ن.