پوتین وعده داد با وجود تحریم‌ها، به چند کشور آفریقایی غلات رایگان می‌دهد

ولادیمیر پوتین در اجلاس همکاری روسیه و آفریقا در سن‌پترزبورگ روسیه

رئیس‌جمهور روسیه به رهبران چند کشور آفریقایی وعده داد به‌رغم تحریم‌­های غرب علیه مسکو که صادرات غله و کود شیمیایی روسیه را دشوار کرده است، در ماه‌­های آینده ده‌­ها هزار تن غلات رایگان به آن‌ها خواهد داد.

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه پنجم مرداد در اجلاس همکاری روسیه و آفریقا در شهر سن‌پترزبورگ روسیه گفت که امسال حجم برداشت غلات در روسیه به رکورد جدیدی خواهد رسید و مسکو می‌تواند غلات صادراتی اوکراین به آفریقا را هم در شکل تجاری و هم به صورت کمک بلاعوض جایگزین کند.

او گفت: «ما می توانیم در سه تا چهار ماه آینده به کشورهای بورکینافاسو، زیمبابوه، مالی، سومالی، اریتره و جمهوری آفریقای مرکزی بین ۲۵ تا ۵۰ هزار تن غله رایگان بدهیم.»

به نوشته خبرگزاری رویترز، این اظهارات پوتین با تشویق حضار روبه‌رو شد.

بیشتر در این باره: سازمان ملل: توقف صادرات غله از طریق دریای سیاه میلیون‌ها نفر را در معرض گرسنگی قرار می‌دهد

رئیس‌جمهور روسیه افزود که این کشور در سال میلادی گذشته ۶۰ میلیون تن غله صادر کرده که حدود ۴۸ میلیون تن از این حجم گندم بوده ­است.

اجلاس امسال اولین اجلاس همکاری روسیه و آفریقا از سال ۲۰۱۹ تاکنون به شمار می‌رود و به عقیده ناظران، برگزاری آن، بخشی از سیاست مسکو برای گسترش نفوذ خود در قاره آفریقاست.

حضور و دخالت نظامی روسیه در قاره آفریقا طی سال‌های اخیر با اعزام مزدوران گروه واگنر به کشورهای آفریقایی افزایش یافته است.

به رغم شورش نافرجام ماه گذشته مزدوران واگنر علیه مسکو، این گروه ماموریت خود در آفریقا را ادامه می‌دهد و یوگنی پریگوژین، فرمانده واگنر، اخیرا در جمع مزدوران این گروه در بلاروس گفت که خود را برای اعزام به آفریقا آماده کنند.

پوتین در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به انتقاد غرب از عدم تمدید توافق بین­‌المللی برای تسهیل صادرات غله اوکراین از مسیر دریای سیاه، بار دیگر تاکید کرد که در این توافق شروط روسیه در مورد تسهیل صادرات غلات و کود شیمیایی محصول این کشور اجرا نشده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه گفت که عدم تمدید توافق صادرات غلات از مسیر دریای سیاه و بمباران بندرهای اوکراین در دهانه رود دانوب توسط روسیه، بار دیگر باعث افزایش قیمت مواد غذایی در جهان خواهد شد و «به کشورهای فقیر و آسیب‌­پذیر که برای سیر کردن جمعیت خود مشکلات فراوانی دارند به شدت لطمه خواهد زد.»

آقای پوتین در بخش دیگری از سخنانش ادعا کرد که در چارچوب توافق بين‌­المللی که اجرای آن از دو هفته پیش متوقف شد، بیش از ۷۰ درصد از غلات اوکراین به کشورهای ثروتمند و یا با درآمد بالاتر از سطح متوسط از جمله اعضای اتحادیه اروپا صادر شده و کشورهای فقیری نظیر سودان فقط سه درصد از غلات صادراتی اوکراین را دریافت کرده‌اند.

او افزود تحریم­‌های غرب علیه روسیه باعث شده است که این کشور نتواند کود شیمیایی رایگان به کشورهای فقیر بدهد.

بیشتر در این باره: پریگوژین می‌گوید مزدوران واگنر دیگر در اوکراین نمی‌جنگند و بايد برای آفریقا آماده شوند

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «وضعیت متناقضی به وجود آمده است. کشورهای غربی از یک سو برای صادرات غله و کود شیمیایی روسیه مانع ایجاد می‌کنند و از سوی دیگر ریاکارانه ما را مسئول وضعیت بحرانی غذا در جهان معرفی می‌کنند.»

غزالی عثمانی، دبیرکل اتحادیه آفریقا، در سخنرانی خود در این اجلاس خواستار «همزیستی صلح‌­آمیز» روسیه و اوکراین شد و افزود این باعث نجات جان بسیاری از مردم کشورهای فقیر خواهد شد که برای تامین غذای خود به صادرات این دو کشور وابسته‌­اند.

مسکو می‌گوید ۴۹ کشور از مجموع ۵۴ کشور آفریقایی در اجلاس سن پترزبورگ شرکت کرده‌اند و از این تعداد روسای حکومت و یا روسای دولت ۱۷ کشور به این اجلاس آمده‌اند.

در اجلاس قبلی که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد بیش از ۳۵ نفر از روسای حکومت یا روسای دولت کشورهای آفریقایی حضور داشتند. مسکو مدعی است که دلیل کاهش این تعداد، فشارهای آمریکا، فرانسه و سایر قدرت­‌های غربی برای منصرف کردن رهبران آفریقایی از حضور در این اجلاس بوده است.

پوتین در بخش دیگری از سخنرانی خود آمادگی روسیه برای به اشتراک گذاشتن تخصص و یا معاملات دوجانبه با کشورهای آفریقایی در عرصه‌­های گوناگون از جمله انرژی، حمل و نقل، تجارت، امور مالی، داروسازی، کشاورزی و تولید خودرو را اعلام کرد و افزود که روسیه حاضر است تعداد بیشتری از دانشجویان آفریقایی را بپذیرد.

بخشی از برنامه­‌های این اجلاس برگزاری جلسات تخصصی برای بحث و تبادل نظر در مورد موضوعاتی نظیر امنیت، انرژی هسته‌ای، هوش مصنوعی، آموزش و ورزش است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر