پوتین: تهدیدی علیه روسیه وجود ندارد که کاربرد سلاح هسته‌ای را توجیه کند

ولادیمیر پوتین می‌گوید کاربرد سلاح‌های هسته‌ای «فقط در موارد استثنایی» موجه است

ولادیمیر پوتین می‌گوید در حال حاضر تهدیدی علیه موجودیت روسیه نمی‌بیند که کاربرد سلاح‌های هسته‌ای را توجیه کند ولی بار دیگر هشداد داد که مسکو ممکن است برای حمله به اهداف غربی، تسلیحات در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد.

رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه ۱۸ خرداد در سخنرانی خود در مجمع اقتصادی بین‌المللی سنت‌پترزبورگ گفت کاربرد سلاح‌های هسته‌ای «فقط در موارد استثنایی» موجه است و او اعتقاد ندارد که در حال حاضر چنین وضعیتی بوجود آمده است.

با اين همه، او هشدار چند روز قبل خود را تکرار کرد و گفت در واکنش به تصمیم برخی از اعضای ناتو که به اوکراین اجازه داده‌اند از سلاح‌های آن‌ها برای حمله به خاک روسیه استفاده کند «روسیه نیز این حق را برای خود محفوظ می‌داند که دشمنان غرب را مسلح کند».

بیشتر در این باره: پوتین در سالگرد جنگ جهانی دوم درباره «درگیری جهانی» هشدار داد

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «اگر آن‌ها به خطوط جبهه اسلحه می‌فرستند و می‌گویند این سلاح‌ها می‌تواند در حمله به خاک ما مورد استفاده قرار بگیرد، چرا ما حق نداریم چنین کاری بکنیم؟ البته منظورم این نیست که ما فردا چنین کاری خواهیم کرد چون ممکن است ثبات بین‌المللی را به خطر بیاندازد».

آقای پوتین مشخص نکرد که اگر روسیه چنین تصمیمی بگیرد به چه کشورهایی اسلحه خواهد داد.

دولت‌های آمریکا و آلمان در روزهای اخیر اجازه دادند ارتش اوکراین از سلاح‌های دوربردی که آن‌ها ارسال می‌کنند برای هدف گرفتن خاک روسیه استفاده کند.

یک مقام غربی و یک سناتور آمریکایی که به دليل حساسيت اين موضوع نخواستند نام‌شان فاش شود، روز ۱۶ خرداد به خبرگزاری‌ها گفتند که ارتش اوکراین کاربرد این نوع تسليحات برای حمله به خاک روسیه را شروع کرده است.

در دستورالعملی که از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، صادر شده است، ارتش اوکراین مجاز است نقاطی در داخل خاک روسیه را که منطقه پشتیبانی از حملات اخیر آن کشور به ناحیه خارکیف در شمال شرقی اوکراین تلقی می‌شوند، هدف قرار دهد.

آقای پوتین این نکات را در پرسش و پاسخ با یک مجری تلویزیونی هوادار کرملین در مجمع اقتصادی بین‌المللی سنت پترزبورگ مطرح کرد که در دو دهه اخیر به مهم‌ترین مناسبت برای نمایش توسعه روسیه و جلب سرمایه گذاران خارجی بدل شده است.

پوتین قبل از جلسه پرسش و پاسخ، در سخنرانی خود در این مجمع گفت به‌رغم تحریم‌های شدید غرب اقتصاد روسیه در حال رشد است و مناسبات اقتصادی این کشور با آفریقا، خاورمیانه و آسیای شرقی گسترش یافته است.

بیشتر در این باره: پوتین: برای جنگ هسته‌ای آماده‌ایم، قوای هسته‌ای ما از آمریکا پیشرفته‌تر است

او گفت: «روسیه در تجارت جهانی یکی از بازیگران مهم است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد به اعتقاد برخی از کارشناسان موتور اصلی رشد اقتصادی روسیه، جنگ در اوکراین است که اکنون علاوه بر جنبه‌های سیاسی از نظر اقتصادی نیز برای کرملین اهمیت فراوانی دارد.

بخش قابل توجهی از صادارت کالاهای غربی به روسیه متوقف شده و اکثر شرکت‌های بزرگ غربی فعالیت خود را در این کشور تعطیل کرده و یا با انتقال مالکیت آن‌ها به سرمایه گذاران روس در غالب شرکت‌های روسی به کار ادامه می‌دهند.

گذشته از این موارد، وضعیت اقتصادی برای اکثریت جمعیت روسیه تفاوتی نکرده است.

افزایش چشمگیر بودجه دفاعی روسیه موجب رونق صنايع نظامی شده و حقوق خوبی که به سربازان داوطلب پرداخت می‌شود گردش پول و مصرف در اقتصاد روسیه را افزایش داده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر