پوتین می‌گوید «۹۵ درصد» قوای اتمی راهبردی روسیه مدرنیزه شده است

ولادیمیر پوتین روز پنج‌شنبه با یک بمب‌افکن تی‌یو ۱۶۰ ام روسی پرواز کرد

در آستانه سالگرد تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ادعا کرد که قوای اتمی راهبردی این کشور «در حد ۹۵ درصد مدرنیزه شده است».

آقای پوتین از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تاکنون بارها بر قدرت اتمی کشورش تاکید کرده است، امری که از همان ابتدا باعث واکنش محافظه‌کارانه غرب به حمله به خاک اوکراین شد.

در ادامه همین رویکرد، به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین روز جمعه، چهارم اسفند، در یک سخنرانی به مناسبت روز بزرگداشت نیروهای مسلح روسیه ادعا کرده است که قوای اتمی کشورش در سه حوزه زمینی و هوایی و دریایی «تقریبا به طور کامل» مدرن و به‌روز شده است.

او همچنین خبر داد که نیروی هوایی روسیه چهار بمب‌افکن اتمی و مافوق صوت جدید تی‌یو ۱۶۰ ام را تحویل گرفته است.

بمب‌افکن تی‌یو ۱۶۰ ام قادر به حمل ۱۲ موشک کروز یا ۱۲ موشک اتمی کوتاه‌برد است و می‌تواند ۱۲ هزار کیلومتر بدون سوخت‌گیری پرواز کند.

بیشتر در این باره: پوتین می‌گوید روسیه نسل جدید یک سلاح هسته‌ای را با موفقیت آزمایش کرده است

پوتین که روز پنج‌شنبه در چارچوب همین نمایش قدرت با یکی از این بمب‌افکن‌های اتمی پرواز کرده بود بخش اعظم سخنرانی روز جمعه‌اش را به تقدیر از سربازان روس در جبهه جنگ اوکراین اختصاص داد.

رئیس جمهور روسیه همچنین ادعا کرد که خط تولید موشک‌های مافوق صوت جدید زیرکون آغاز به کار کرده و «حال نوبت توسعه و تولید مدل‌های آینده‌دار» است.

این ادعای ولادیمیر پوتین در حالی است که ماه گذشته رسانه‌های دولتی روسیه از قول مدیر کمپانی تولیدکننده زیرکون خبر داده بودند که به‌کارگیری این نوع موشک «سریع اتفاق نخواهد افتاد» و هنوز «نیاز به مقداری آزمایش» دارد.

در آستانه سالگرد حمله روسیه به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور، چند روز پیش گفته بود که مسکو از تأخیر در رسیدن کمک‌های بیشتر به اوکراین بهره‌برداری می‌کند و وضعیت در مناطقی که حمله نیروهای روسیه بر آن‌ها متمرکز شده «به‌شدت دشوار» شده است.

تکلیف بسته کمک مالی و تسلیحاتی آمریکا به اوکراین به دلیل تعلل جمهوری‌خواهان در کنگره این کشور همچنان نامعلوم است.