سازمان‌های کوییر ایرانی: اعدام از ابزارهای اصلی سرکوب در ایران است

اعدام محمد فرامرزی، محسن مظلوم، وفا آذربار و پژمان فاتحی با واکنش گستردهٔ فعالان سیاسی و مدنی و نیز نهادهای حقوق بشری روبرو شده است

سازمان‌های «شش‌رنگ»، «آزاد کوییر» و «کوییرهای ایرانی سیمرغ» در همراهی با موج اعتراض به اعدام‌ در ایران می‌گویند این شیوه «یکی از ابزارهای اصلی سرکوب مخالفین، فعالین مدنی و سیاسی» توسط جمهوری اسلامی است.

این سه نهاد فعال در زمینهٔ حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو پلاس، (+LGBTQ)، روز دوشنبه، نهم بهمن‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به دست رادیو فردا رسیده، «حمایت و همبستگی خود را با جامعهٔ ایرانی و خانوادهٔ قربانیان جنایات رژیم ایران» اعلام کردند.

در ادامهٔ این بیانیه آمده است:‌ «در این ۴۴ سال سیاهِ حکومت اسلامی جامعهٔ کوییر نیز از این درد و رنج مستثنی نبوده و شکنجه‌ها و اعدام‌های بسیاری را تحت عنوان روابط جنسی خارج از ازدواج و یا روابط دو هم‌جنس تجربه کرده است.»

بیشتر در این باره: ۲۴ تشکل مستقل زنان از آغاز تلاش مشترک برای مقابله با «قتل‌های حکومتی» در ایران خبر دادند

اعدام محمد قبادلو، از معترضان اعتراضات سال ۱۴۰۱، فرهاد سلیمی، زندانی سیاسی کُردِ متهم به قتل و اعدام محمد فرامرزی، محسن مظلوم، وفا آذربار و پژمان فاتحی، چهار زندانی سیاسی کُرد و از اعضای حزب کومله، با واکنش گستردهٔ فعالان سیاسی و مدنی و نیز نهادهای حقوق بشری روبرو شده است.

ازجمله ۱۰ زندانی سیاسی در بند در زندان قزلحصار از یورش نیروهای امنیتی در روز ۸ بهمن به بند زندانیان سیاسی برای جلوگیری از «افشای موج اعدام‌ها» خبر دادند.

شمار دیگری از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، از جمله شاهزاده رضا پهلوی، حامد اسماعیلیون، نازنین بنیادی و مسیح علینژاد، اعدام این چهار شهروند کُرد را به شدت محکوم کردند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز اعدام این چهار زندانی سیاسی را شدیداً محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست که به «سکوت خود در قبال موج اعدام‌ها در ایران» پایان دهند.