ابراهیم رئیسی در سفر به کنیا از یک پهپاد ایرانی برای «سم‌پاشی» رونمایی کرد

ابراهیم رئیسی در نمایشگاه «مرکز نوآوری و فن‌آوری ایران» در نایروبی، پایتخت کنیا

هم‌زمان با سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، به چند کشور آفریقایی، او با حضور در «مرکز نوآوری و فن‌آوری ایران» در نایروبی، پایتخت کنیا، از پهپاد ایرانی «پلیکان» رونمایی کرد.

رسانه‌های ایران اعلام کردند که پهپاد «پلیکان ۲» که روز سه‌شنبه ۲۰ تیر رونمایی شد، ساخت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی است که با کاربرد «سم‌پاشی» و«بازرسی مزرعه» برای استفاده در عرصه کشاورزی کنیا ارائه شده است.

با این حال، نظر به حساسیت و انتقاد شدید کشورهای غربی از تجهیز روسیه به پهپادهای ساخت ایران، هنوز معلوم نیست که استفاده از «پهپاد ایرانی‌» در کنیا، که کشور متحد آمریکا و دوست اسرائیل نیز هست، چه واکنشی به‌دنبال داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر از جمله در آسیای میانه کارگاه‌های تولید پهپاد راه‌اندازی کرده است، اما ظاهرا این نخستین بار است که پهپادی ایرانی با عنوان «کمک به اهداف کشاورزی»، در قاره آفریقا ارائه می‌شود. کشاورزی برای جمعیت کثیری از مردم کنیا که در این عرصه مشغول هستند، اهمیت زیادی دارد.

رئیس‌جمهور ایران در نخستین سفر به آفریقا که دولت او آن را «شروعی تازه» در رابطه با این قاره نامید، روز سه‌شنبه ابتدا در نایروبی با ویلیام سامویی روتو، همتای کنیایی خود، دیدار و مذاکره کرد.

ورود او به نایروبی در حالی بود که رسانه‌های کنیا در آغاز هفته در گزارش‌های متضادی مدعی «لغو» یا «تعلیق» بخش کنیایی سفر آفریقایی او شدند.

ویلیام روتو در استقبال از همتای ایرانی خود گفت مشارکت با تهران «تأییدی بر پیوندهای قوی مردم و دولت کنیا با مردم و دولت ایران است».

آقای روتو با اعلام برنامه جمهوری اسلامی ایران برای راه‌اندازی کارخانه مونتاژ خودرو در بندر مومباسا، گفت این کارخانه خودروهای بومی ایرانی را تولید خواهد کرد. «کیفارو» که در زبان «سواحیلی» به معنی کرگدن است، برای نامگذاری محصولات تولیدی این کارخانه انتخاب شده است. ‌

به گزارش خبرگزاری رویترز، پنج توافق‌نامه همکاری دو جانبه در جریان مذاکرات دو رئیس‌جمهور در نهاد ریاست‌جمهوری کنیا امضا شد.

ابراهیم رئیسی پس از سفر یک روزه به کنیا، روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه برای مذاکره با یووری موسونی، رئیس‌جمهور اوگاندا، وارد کامپالا، پایتخت آن کشور شد. اوگاندا نیز مانند کنیا از کشورهای دوست آمریکا محسوب می‌شود.

دولت رئیسی گفته است که او با این سفر خواهان افزایش حضور ایران در بازار وارداتی ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا است.

او از «امکان افزایش ۱۰ برابری حجم تبادلات تجاری با کنیا» خبر داد اما وزارت خارجه ایران در آغاز هفته تأیید کرد که تجارت با کشورهای آفریقایی در پی «افزایش در دوره اخیر» ممکن است در سال جاری تنها به دو میلیارد دلار در سال برسد.

ابراهیم رئیسی در ادامه این سفر از زیمبابوه نیز بازدید خواهد کرد. او نخستین رئیس‌جمهور ایران است که در ۱۱ سال گذشته به قاره سیاه رفته است. آخرین بار محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۱ به این قاره سفر کرد.

برخی از کشورهای آفریقایی از جمله کنیا در سال‌های گذشته جمهوری اسلامی ایران را به تحرکات ضدامنیتی از جمله تلاش برای ضربه زدن به منافع اسرائیل در آفریقا متهم کردند. کنیا ۱۱ سال پیش دو ایرانی را در ارتباط با فعالیت تروریستی محاکمه کرد. آن ‌دو عضو نیروی قدس سپاه معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تور آفریقایی ابراهیم رئیسی کوششی برای ایجاد تنوع در طرف‌های اقتصادی تهران در شرایطی است که ایران کماکان هدف تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارد.

او چند هفته پیش نیز از ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، سه کشور آمریکای لاتین که آن‌ها هم مانند دولت تهران زیر فشار اقتصادی و سیاسی آمریکا هستند، دیدار کرد.