رئیسی گسترش همکاری با چین را «از اولویت‌های سیاست خارجی» خود اعلام کرد

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، «ارتقا و گسترش» همکاری با چین را از «اولویت‌های» سیاست خارجی دولت خود اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، وی این موضوع را روز چهارشنبه، ۲۷ مرداد در گفت‌وگوی تلفنی با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین بیان کرده است.

رئیسی، آنچه را که «طرح‌های راهبردی چین» نامیده، «منطبق بر منافع» ایران خوانده است.

ایران و چین، فروردین‌ماه سال جاری، قراردادی ۲۵ ساله با عنوان «سند برنامه همکاری جامع» امضا کردند که درباره مفاد آن اطلاع‌رسانی چندانی نشده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی درباه پنهان‌کاری درباره مفاد این سند که امضای آن با اعتراضات گسترده‌ای در ایران همراه شد، گفته بود که طرف چینی مایل به امضای مفاد این قرارداد نیست.

این قرارداد با اعتراضات گسترده مردمی و کارشناسان مواجه شده و از جمله شاهزاده رضا پهلوی، آن را «خائنانه» خواند و ‌قراردادی توصیف کرد که از سوی جمهوری اسلامی به قصد «خریدن زمان برای بقا» در ازای «واگذاری کشور به بیگانگان» امضا شده است.

همزمان با امضای قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین، کاربران بسیاری نیز در شبکه‌های اجتماعی از واگذاری امکانات و منابع ایران به چینی‌ها و امکان حضور نیروهای نظامی این کشور در ایران ابراز نگرانی کرده بودند.

به گزارش ایسنا، ابراهیم رئیسی در این گفت‌و‌گو همچنین از «همکاری چین در فروش واکسن کرونا به ایران» و حمایت این کشور از ایران در توافق‌نامه برجام، قدردانی کرده است.

رئیس‌جمهوری ایران در عین حال اتهامی را که در زمینه همه‌گیری کرونا متوجه چین است «سیاسی‌کردن» منشا این بیماری دانست و مدعی شد که برخی کشورها با طرح این موضوع تلاش دارند چین را «منزوی» کنند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ