آغاز محاکمه سیاستمدار راست‌گرا به دلیل سوزاندن قرآن در سوئد

دادستانی سوئد چندین اتهام مختلف به راسموس پالودان وارد کرده است

محاکمه سیاستمدار راست‌گرای افراطی سوئدی- دانمارکی که در سال ۲۰۲۲ نسخه‌ای از قرآن را سوزاند، به اتهام ترویج خشونت علیه یک گروه قومی در سوئد آغاز شد.

راسموس پالودان، رهبر حزبی به نام «خط سخت» در دانمارک، اولین فردی است که در سوئد به خاطر سوزاندن قرآن محاکمه می‌شود.

او با این استدلال که در صورت حضور در دادگاه شهر مالمو جانش به خطر می‌افتد، از نقطه نامعلومی در سوئد بوسیله تماس ویدئویی در این محاکمه در روز دوشنبه ۲۳ مهر حاضر شد.

آقای پالودان، ۴۲ ساله، به ارتکاب دو جرم مرتبط با ترویج خشونت علیه یک گروه قومی و یک جرم مرتبط با بیان سخنان توهین آمیز در اجتماعی که آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) در سوئد برگزار شد متهم شده است.

دادستانی می‌گوید آقای پالودان در آن اجتماع سخنانی بیان کرده که مصداق ترویج خشونت علیه یک گروه قومی است.

بیشتر در این باره: تجمع در سوئد برای سوزاندن قرآن منجر به درگیری و زخمی‌شدن ماموران پلیس شد

در پی برگزاری آن اجتماع در چند شهر سوئد از جمله مالمو، لینکوپینگ و لاندسکرونا در طول آخر هفته عید پاک اعتراضات خشونت‌آمیزی برگزار شد.

راسموس پالودان از سوی دادستانی متهم شده است که در اجتماع دیگری در سپتامبر ۲۰۲۲ توهین‌های نژادپرستانه‌ای علیه «اعراب و آفریقایی‌ها» بیان کرده است.

به این دلیل او به توهین نیز متهم شده است، جرمی که طبق قوانین سوئد مجازارت آن می‌تواند جریمه نقدی یا تا شش ماه زندان باشد.

آقای پالودان همه اتهامات را رد کرده است.

در تابستان سال ۲۰۲۳ مجموعه‌ای از اجتماعات اعتراضی، از جمله یک مورد در بیرون ساختمان پارلمان، که در آن‌ها نسخه‌هایی از قرآن سوزانده شد بحث گسترده‌ای در مورد قوانین بسیار لیبرال سوئد در زمینه آزادی بیان به راه انداخت.

علاوه بر این، سوزاندن قرآن باعث بروز تنش در مناسبات سوئد با کشورهای مسلمان شد.

یکی از دلایل کند شدن روند عضویت سوئد در ناتو سوزاندن نسخه‌ای از قرآن مقابل سفارت ترکیه در شهر استکهلم در ژانویه ۲۰۲۳ بود که باعث تنش در روابط ترکیه و سوئد شد.

ویلهلم پرسون، پروفسور حقوق در دانشگاه لوند سوئد، در این باره به روزنامه گاردین گفت که محاکمه راسموس پالودان به عنوان اولین محاکمه در ارتباط با سوزاندن قرآن «اهمیت بنیادی» دارد.

ولی به باور او برگزاری محاکمه در یک دادگاه منطقه‌ای نشان دهنده محدودیت‌های حقوقی این اقدام است و اگر در دیوان عالی بررسی می‌شد می‌توانست یک نوآوری و سرمشق قضایی قلمداد شود.

دفتر دادستانی سوئد روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «امروز، ۱۴ اکتبر، دادرسی یک مرد ۴۲ ساله متهم به دو مورد تروج خشونت علیه یک اقلیت قومی و یک مورد سخنان توهین آمیز در دادگاه منطقه‌ای مالمو آغاز می‌شود. این رویدادها در آوریل و سپتامبر ۲۰۲۲ در شهر مالمو روی داد.»

در ماه اوت یک دادستان ارشد اعلام کرد که برای صدور کیفرخواست علیه متهم شواهد کافی وجود دارد و این پرونده برای دادرسی به دادگاه منطقه‌ای ارجاع داده می‌شود.