واکنش‌های گسترده به ترکیب وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان

اعلام رسمی فهرست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان برای اخذ رأی اعتماد از مجلس با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده و بخشی از اصلاح‌طلبان و حامیان آقای پزشکیان در انتخابات از ترکیب وزرا ابراز ناامیدی کرده‌اند.

یک نماینده سابق مجلس روز یکشنبه ۲۱ مرداد گفته است رئیس‌جمهور ایران در معرفی کابینه «نمره مردودی» گرفت و از سوی دیگر فعالان سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی حضور افرادی ناهمسو با وعده‌های مسعود پرشکیان را به باد انتقاد گرفته‌اند.

آذر منصوری، دبیرکل جبهه اصلاحات، با انتقاد از ترکیب کابینه در شبکه ایکس، توئیتر سابق، به مسعود پزشکیان پیشنهاد کرد برای برخی وزارتخانه‌ها سرپرست تعیین کند تا سپس بتواند وزرایی که نماد «وفاق ملی» هستند، معرفی کند.

بیشتر در این باره: پزشکیان فهرست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس داد؛ عراقچی به عنوان وزیر خارجه معرفی شد

جبهه اصلاحات نیز روز شنبه و پیش از معرفی کابینه، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت: «اخبار نگران کننده‌ای از چینش هیأت دولت شما به گوش می‌رسد.»

در این نامه به مسعود پزشکیان یادآوری شده که او کاندیدای اختصاصی جبهه اصلاحات بوده و هشدار داده شده است: «اگر در گام‌های اول شکل‌گیری دولت خود، پیام امیدبخشی به مردم ندهید، نه تنها اعتماد ایجاد شده در رأی دهندگان سلب خواهد شد، بلکه شما نیز پشتوانه لازم را برای پیگیری وعده‌هاى داده شده خود به مردم در انتخابات، از دست خواهید داد.»

پروانه سلحشوری، از فعالان اصلاح‌طلبی که نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی بود، در شبکه ایکس، نوشت: «پزشکیان در اولین امتحان به جز در مواردی معدود، نمره مردودی گرفت.»

او همچنین تأکید کرده که کابینه معرفی شده «نه بر اساس شایستگی و تخصص و مشورت کارگروه‌ها و شورای راهبری، بلکه با سهم‌خواهی و دخالت آشکار این و آن شکل گرفت.»

شورای راهبری به ریاست محمدجواد ظریف قرار بود نقش اصلی را در معرفی نامزدهای وزارت به آقای پزشکیان ایفا کند و آقای ظریف خود به عنوان معاون امور راهبردی رئیس‌جمهور منصوب شده است.

درباره سهم افراد معرفی‌شده توسط شورای راهبری در فهرست اعلام‌شده وزیران اطلاعات ضد و نقیضی منتشر شده است.

از سوی دیگر ابقای اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات دولت ابراهیم رئیسی از سوی رئیس‌جمهور و همچنین معرفی احمد دنیامالی از چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بحث‌برانگیز شده است.

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل پیشین حزب کارگزارن سازندگی، با اشاره به توئیتی که آقای دنیامالی در زمان مبارزات انتخاباتی منتشر کرده و از تعبیر «دولت مرعوب و دولت مسدود» برای پیروزی احتمالی مسعود پزشکیان یاد کرده بود، نوشته است: «محظور آقای رئیس‌جمهور برای تشکیل دولت وفاق ملی را می‌توان درک کرد. ولی چطور می‌شود با اعتقاد به اینکه این دولت، دولت مرعوب است باز هم قبول مسئولیت کرد؟»

از سوی دیگر، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی بعد از معرفی آقای خطیب به عنوان وزیر اطلاعات به کارنامه سه ساله او در دولت ابراهیم رئیسی و حملات مرگبار به آرامگاه شاهچراغ و ترور اسماعیل هنیه اشاره کرده‌‌اند و صلاحیت او را زیر سوال برده‌اند.

همچنین سوابق علیرضا کاظمی، گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش که در ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئولیت داشته است،‌ اعتراض‌هایی را در بین حامیان رئیس‌جمهور جدید ایران برانگیخته است. آقای کاظمی در دولت ابراهیم رئیسی مدتی سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود.

با توجه به حضور تعدادی از مسئولان و وزرای دولت قبل در فهرست پیشنهادی مسعود پزشکیان، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی به کنایه عنوان «دولت دوم رئیسی» را به کار برده‌اند.

معرفی اسکندر مومنی برای وزارت کشور هم به شدت با انتقاد حامیان مسعود پزشکیان مواجه شده است. مومنی چند سمت مختلف در نیروی انتظامی داشته است و برخی می‌گویند او از چهره‌های نزدیک به احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی، است و وزارت او به معنای سختگیری بیشتر در برخورد با مخالفان حجاب اجباری است.

این در حالی است که احمد وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم و فرمانده پیشین سابق نیروی قدس سپاه، در دو سال اخیر نقش پررنگی در سرکوب زنان مخالف حجاب اجباری داشته است و معرفی یک نظامی دیگر در دولت چهاردهم خبرساز شده است.

پیش از این از حسین علائی و مجید انصاری به عنوان گزینه‌های اصلی وزارت کشور دولت پزشکیان یاد می‌شد و عده‌ای از معرفی اسمند مومنی ابراز تعجب کرده‌اند.

میانگین سنی حدود ۶۰ سال وزرا نیز مورد توجه عده‌ای از کاربران قرار گرفته است، در حالی که محمدجواد ظریف و دیگر حامیان مسعود پزشکیان پیش‌تر وعده حضور چهره‌های جدید و جوان‌تر در کابینه داده بودند.

از سوی دیگر، علی اصغر شفیعیان، مدیر وب‌سایت انصاف‌نیوز و از فعالان رسانه‌ای نزدیک به مسعود پزشکیان در شبکه ایکس به «محدودیت‌های قانونی و ساختاری رئیس‌جمهور» در انتخاب وزرا اشاره کرده که می‌تواند اشاره‌ای تلویحی به دخالت رهبر جمهوری اسلامی، ابراز نظر نهادهای امنیتی و احتمال رأی منفی مجلس اصولگرا به وزرا باشد.

او در توئیت دیگری نوشته است: «به خاطر یک یا چند نفر کابینه را به آتش نکشید!»

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، بدون اشاره به جزئیات بیشتر به خبرآنلاین گفته است کابینه پیشنهادی فعلی با کابینه‌ای که شورای راهبری به مسعود پزشکیان معرفی کرده بود، ۵۰ درصد متقاوت است چون «استعلام» برخی افراد معرفی‌شده از نهادهای امنیتی «منفی» بود.

پیش از این فیاض زاهد و محمد مهاجری با انتشار یادداشت مشترکی در روزنامه اعتماد از لزوم استعلام از نهادهای امنیتی مانند وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه برای انتخاب وزیران انتقاد کرده و نوشته بودند رئیس‌جمهور باید اختیار داشته باشد افراد موردنظر خود را برگزیند.

واکنش‌ها به فهرست کابینه، محدود به حامیان آقای پرشکیان نیست و مخالفان دولت نیز درباره آن موضع‌گیری کرده‌اند.

مالک شریعتی، نماینده مجلس که در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری از حامیان علیرضا زاکانی و سپس سعید جلیلی بود، در شبکه ایکس نوشته که «پیش‌بینی» می‌کند دست‌کم چهار وزیر پیشنهادی از مجلس رأی اعتماد نمی‌گیرند.

احمد راستینه، دیگر نماینده اصولگرای مجلس، نیز به خبرگزاری مهر گفته است: «احتمالاً دو یا سه گزینه پیشنهادی دولت نتوانند از سد مجلس عبور کنند و رأی اعتماد بگیرند.»

مسعود پزشکیان اوایل مرداد امسال گفت که فهرست کابینه خود را نزد رهبر جمهوری اسلامی می‌برد تا آنها را با «هماهنگی و مشورت» او به مجلس معرفی کند.

برنده رقابت ریاست‌جمهوری ایران گفت پس از جمع‌بندی فهرست کابینه که توسط مشاورانش انجام می‌شود، در مرحله آخر به سراغ علی خامنه‌ای می‌روند و با هماهنگی و مشورت با او به یک «جمع‌بندی نهایی» خواهند رسید که افراد کابینه را بتوان معرفی کرد.

با استفاده از اگزارش‌های ایلنا، مهر، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ع.م