وزارت دارایی اسرائیل: نیمی از تسلیحات مورد استفاده در جنگ غزه از آمریکا تأمین شد

رسانه‌های اسرائیل با استناد به گزارش‌های مالی وزارت دارایی اسرائیل اعلام کردند حدود نیمی از تسلیحاتی که ارتش این کشور در جنگ جاری علیه گروه افراطی حماس در غزه به کار برده، از آمریکا خریداری شده است.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

گزارش وزارت دارایی اسرائیل مربوط به تراکنش‌های مالی برنامه‌ریزی‌‌نشده، در پی حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل است که از نیمه مهر سال گذشته به جنگ اسرائیل علیه این گروه در باریکه غزه کشیده شد.

با گذشت ۲۱۴ روز، جنگ غزه در حالی روز ۱۸ اردیبهشت وارد هشتمین ماه خود شد که ارتش اسرائیل ورود زمینی نیروهایش به بخش شرقی شهر رفح در جنوب باریکه غزه را کلید زد و در بامداد این روز بر بخش شرقی گذرگاه رفح از سمت غزه، کنترل کامل آن را دست گرفت.

بیشتر در این باره: ده‌ها نماینده دموکرات در نامه‌ای به بایدن خواستار توقف ارسال سلاح به اسرائیل شدند

به نوشته یدیعوت آحرونوت، در نتیجه حمله غافلگیرانه گروه حماس به اسرائیل، وزارت دفاع این کشور در ماه‌های نخست جنگ ۱۸ میلیارد شکل (معادل حدود پنج میلیارد دلار آمریکا) هزینه اضافی و برنامه‌ریزی‌نشده داشت که وزارت دارایی برای آن ردیف بودجه اضطراری گشود. این بودجه اضافی برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ تعیین شد.

این گزارش حاکی است ۴۳ درصد از مبلغ اختصاص‌یافته، به خریدهای تسلیحاتی فوری از تأمین‌کنندگان آمریکایی سلاح و مهمات اختصاص یافت. ۶.۹ میلیارد شکل خرید تسلیحاتی از ارتش آمریکا انجام شد و حدود یک میلیارد شکل نیز تسلیحات از شرکت‌های آمریکایی خریداری شد.

وزارت دفاع اسرائیل ۱۰.۲ میلیارد شکل دیگر را صرف خرید تسلیحات و تجهیزات از صنایع نظامی خود اسرائیل کرد.

بخشی از تسلیحات و تجهیزاتی که از پاییز پارسال پس از شروع جنگ سفارش داده شد، هنوز تحویل نشده است.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، جزئیات گزارش وزارت دارایی میزان چشمگیر وابستگی اسرائیل به تسلیحات آمریکایی را نشان می‌دهد و آن دسته از وزیران عضو ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو که کمک آمریکایی در جنگ را کم‌ اهمیت می‌دانند، اظهاراتی فاقد محتوا بیان می‌کنند.

این گزارش در شرایطی منتشر شده که دقیقاً یک ماه پیش از این، ده‌ها عضو مجلس نمایندگان آمریکا، از جمله نانسی پلوسی، رئیس پیشین این مجلس و از متحدان جو بایدن، خواستار توقف موقتی ارسال تسلیحات ایالات متحده به اسرائیل شدند.

وبسایت اکسیوس این هفته به نقل از دو «منبع اسرائیلی»، بدون نام، نوشت دولت جو بایدن هفته گذشته برای نخستین‌ بار از شروع جنگ، ارسال یک کشتی تسلیحات برای اسرائیل را «متوقف کرد».

اما مقاماتی در اسرائیل، که نام‌ آن‌ها نیز برده نشد، دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت، به رسانه‌های کشورشان گفتند خبر اکسیوس نادرست بوده و ارسال هیچ محموله تسلیحاتی از آمریکا برای اسرائیل «توقیف نشده است».

بیشتر در این باره: ارائه قطعنامه «تحریم تسلیحاتی» اسرائیل به شورای حقوق بشر سازمان ملل