رضا پهلوی به اروپا، بریتانیا و کانادا: تحریم‌کافی نیست، سپاه را سازمان‌ تروریستی اعلام کنید

شاهزاده رضا پهلوی

شاهزاده رضا پهلوی از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی با استقبال از تحریم‌های جدید غرب علیه فرماندهان سپاه، از اروپا، بریتانیا و کانادا خواست که سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

او روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت در توئیتی نوشت: «تحریم‌های تازه علیه وابستگان سپاه پاسداران اقدامی است مثبت، اما ناکافی. اقدام ضروری و موثر، قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، انگلیس، کانادا و سایر کشورهای هم‌سو است».

آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا روز چهارم اردیبهشت دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه نهادها و مقام‌های جمهوری اسلامی به‌ویژه اعضای ارشد سپاه پاسداران در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران اعمال کردند.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای که برای این تحریم‌های جدید صادر شد، بر تحریم «کلیت» سپاه پاسداران تاکید کرد.

اما با وجود تحریم‌های متعدد علیه فرماندهان و وابستگان سپاه، هنوز بریتانیا، اتحادیه اروپا و کانادا این نیروی نظامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار نداده‌اند.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

بیشتر در این باره: آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا تحریم‌ها علیه سپاه و مقام‌های ایرانی را افزایش دادند

شاهزاده پهلوی همچنین در توئیت خود، اعضای سپاه پاسداران و دیگر نیروهای امنیتی و نظامی ایران را خطاب قرار داد و نوشت: «پیام من هم‌چنان به بدنه سپاه و دیگر نهادهای نظامی و امنیتی و سیاسی و اداری کشور این است: راه خود را از رهبران جنایتکار جمهوری اسلامی جدا کنید و به انقلاب ملت ایران بپیوندید».

او در جریان اعتراضات سراسری ایران نیز در پیامی، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به‌ویژه «ارتش ایران» را مورد خطاب قرار داده و گفته بود: «اگر هنوز نمی‌توانید آشکارا به مردم‌تان بپیوندید، دست‌کم مسئولیت دارید تا دستگاه سرکوب رژیم را مختل و فلج کنید».

معترضان خیابانی نیز بارها خواستار همراهی ارتش با مردم شده‌ بودند و شعارهایی چون «ارتش یار ما باش» سر دادند.اما بهمن‌ماه پارسال، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی مدعی شد که ارتش اکنون نسبت به روزهای آغازین تشکیل جمهوری اسلامی «به مراتب انقلابی‌تر» شده است.