خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در شهر کازانِ روسیه بازداشت شد

آلسو کورماشِوا، خبرنگار بخش تاتار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی

در پی بازداشت یک خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در شهر کازانِ روسیه، رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی و کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران ضمن ابراز نگرانی از این اقدام، خواهان آزادی فوری او شد.

آلسو کورماشِوا، از خبرنگاران بخش تاتار رادیو اروپای آزاد که شهروند آمریکا نیز هست، روز چهارشنبه، ۲۶ مهرماه، در شهر کازان، مرکز تاتارستان در جنوب غربی روسیه، بازداشت شد.

خانم کورماشوا که برای دیدار با خانواده‌اش از پراگ در جمهوری چک به روسیه سفر کرده بود توسط مقامات این کشور متهم شده است که نام خود را به عنوان «عامل خارجی» ثبت نکرده است.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در نیویورک این اتهام را بی‌پایه و کذب خوانده و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این روزنامه‌نگار شده است.

پیشتر جِفری گدمین، مدیرکل رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، نیز در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری این خبرنگار شده بود.

قانون «عامل خارجی» روسیه قانونی است که به گروهی از رسانه‌ها در این کشور عنوان «رسانه‌های نماینده کشورهای خارجی» را می‌دهد.

طبق این قانون «عوامل خارجی» باید در هر مطلبی که منتشر می‌کنند خود را به عنوان «عامل خارجی» معرفی کنند، باید نام خود را در اداره‌ای دولتی به ثبت برسانند و از منبع درآمد و اهداف خود منظماً گزارش بدهند.

همچنین بر اساس این قانون و اصلاحیه آن، اگر مقام‌های روس هر مطلبی از این رسانه‌ها را مغایر با قوانین روسیه بدانند حق خواهند داشت وب‌سایت‌ این رسانه‌ها را مسدود کنند.

قانون اصلی «عوامل خارجی» در سال ۲۰۱۲ یعنی در زمانی تصویب شد که روسیه شاهد بزرگ‌ترین موج اعتراضات ضددولتی از زمان به قدرت رسیدن ولادیمیر پوتین بود. پوتین رسانه‌های غربی را مقصر بروز این اعتراضات دانست.

بیشتر در این باره: رادیو اروپای آزاد قرار دادن نام ایهار لوسیک در فهرست تروریستی بلاروس را محکوم کرد

دستگیری آلسو کورماشِوا هفت ماه پس از بازداشت ایوان گرشکوویچ رخ می‌دهد. گرشکوویچ اولین خبرنگار غربی است که از زمان اتحاد جماهیر شوروی به این‌ سو به اتهام جاسوسی در روسیه به زندان افتاده است.

ایوان گرشکوویچ خبرنگار ۳۱ ساله وال‌استریت جورنال بود و کارفرمای او و دولت ایالات متحده اتهامات جاسوسی علیه او را رد کرده‌اند.

پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، با وجود خروج بسیاری از روزنامه‌نگاران غربی از روسیه، گرشکوویچ همچنان از روسیه گزارش می‌داد.

او در حالی در زندان بدنام لفورتُوو در مسکو نگهداری می‌شود که روسیه شواهدی علنی دربارهٔ اتهاماتی که علیه گرشکوویچ مطرح کرده ارائه نداده است.