رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی فعالیت خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورد

تحریریه رادیو اروپای آزاد در مسکو

درپی فشارهای اداره مالیات دولت روسیه و همچنین افزایش برخورد پلیس با خبرنگاران، رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی فعالیت خود در روسیه را به حالت تعلیق درآورد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که مقام‌های مالیاتی روسیه در روز جمعه، ۱۳ اسفند علیه بخش روسی رادیو آزادی با اقامه دعوی حقوقی درخواست اعلام ورشکستگی کردند و همزمان فشار پلیس بر روزنامه‌نگاران رادیو اروپای آزاد هم تشدید شده است.

در پی تهاجم روسیه به اوکراین، دولت روسیه فشار بر رسانه‌ها را تشدید کرده و تهدیدها علیه روزنامه‌نگاران را در این کشور افزایش داده است.

در همین زمینه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تازگی قانونی را امضا کرده است که بر اساس آن هر روزنامه‌نگاری که از موضع کرملین در مورد جنگ اوکراین منحرف شود، به ۱۵ سال زندان محکوم خواهد شد.

در واکنش به تشدید فشار اداره مالیات روسیه بر رادیو آزادی در روسیه جیمی فلای، رئیس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم در راستای «حمله رژیم پوتین به حقیقت» بر رادیو آزادی تحمیل شده است.

آقای فلای در ادامه این بیانیه گفته است که «به دنبال سال‌ها تهدید، ارعاب و آزار روزنامه‌نگاران ما، کرملین در تکاپوی جلوگیری از درک حقیقت در مورد جنگ غیرقانونی خود در اوکراین توسط شهروندان روسیه، اکنون خبرنگاران صادق را خائن به کشور روسیه معرفی می‌کند».

او در ادامه افزوده است که رادیو آزادی به گسترش خبررسانی خود برای مخاطبان روسی ادامه خواهد داد و «در زمانی که بیش از هر دوره دیگری به روزنامه‌نگاری ما نیاز دارند، از هر بستر ممکن برای رساندن خبر به آنها استفاده خواهد کرد».

از زمان صدور فرمان ولادیمیر پوتین برای تهاجم همه‌جانبه روسیه به اوکراین، بخش روسی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و سایر رسانه‌های مستقل بارها از سوی مقام‌های روسیه تهدید به تعلیق و ممنوعیت فعالیت شده‌اند.

بیشتر در این باره: روسیه دسترسی به پلتفرم‌های مختلف رادیو اروپای آزاد را مسدود کرد

در روزهای گذشته رادیو «ایخو مسکو» که یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های روسیه به‌شمار می‌رود پس از یک هفته پوشش خبری تهاجم این کشور به اوکراین از آنتن خارج و به طور موقت بسته شد.

در روزهای اخیر هم‌چنین ۹ وب‌سایت روسی‌زبان رادیو آزادی پس از مخالفت رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی با اجابت خواسته‌های دولت روسیه مبنی بر حذف اطلاعات مربوط به تهاجم روسیه به اوکراین مسدود شدند.

مقامات روسی ازجمله دسترسی به وب‌سایت بخش‌های روسی، تاتار-باشقیری و سرویس‌های قفقاز شمالی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی را مسدود کرده‌اند.

رادیو آزادی از سال ۱۹۵۳ برای مخاطبان روسی برنامه پخش می‌کند و از سال ۱۹۹۱ تاکنون با ایجاد یک دفتر در مسکو مشغول فعالیت رسانه‌ای در این کشور بوده است.

رسانه‌های بزرگ بین‌المللی از جمله بی‌بی‌سی نیوز، سی‌ان‌ان، بلومبرگ نیوز، سی‌بی‌سی و اِی آر دی و زد دی اف آلمان نیز روز شنبه، ۱۴ اسفند اعلام کردند که فعالیت خود در روسیه را تعلیق می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا در روزهای اخیر مسکو را به «نقض همه‌جانبه آزادی رسانه‌ها و حقیقت» متهم کرد و گفت که مقام‌های روسیه درصدد ایجاد «انحراف و سرکوب» در گردش آزاد اطلاعات مربوط به جنگ کرملین علیه اوکراین هستند.