اعتراضات فرانسه سفر مکرون به آلمان را به تعویق انداخت

یک دستیار امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در مصاحبه با رویترز ضمن تأیید لغو سفر او به آلمان، این روزهای پاریس را «مهم» خواند

رئیس جمهور فرانسه سفر رسمی خود به آلمان را که قرار بود روز یکشنبه انجام شود،‌ به دلیل اعتراضات سراسری و کم‌سابقه در کشورش به آینده موکول کرد.

سخنگوی رئیس جمهور آلمان گفت که آقای مکرون روز شنبه دهم تیرماه طی تماس تلفنی با فرانک والتر اشتاین‌مایر، او را در جریان به تعویق انداختن این سفر قرار داده است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یکی از دستیاران آقای مکرون نوشت که دیدار به تعویق‌افتاده «یک دیدار دوستانه و صرفاً تشریفاتی» بود و در «زمانی بهتر» انجام خواهد شد.

این فرد که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با رویترز افزود چنانچه آقای مکرون به آلمان سفر می‌کرد، «فرانسوی‌ها متوجه نمی‌شدند» اما «این روزهای پاریس مهم هستند».

این دومین بار در سال جاری است که امانوئل مکرون مجبور می‌شود به دلیل اعتراضات در فرانسه ملاقات خود با رهبر یکی از کشورهای قدرتمند جهان را به تعویق بیندازد.

بیشتر در این باره: چهارمین شب اعتراضات در فرانسه؛ صدها نفر دیگر بازداشت شدند

پیشتر چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، روز چهارم فروردین امسال به دلیل بروز اعتراضات به تغییر قوانین بازنشستگی فرانسه که منجر به بروز خشونت و درگیری در این کشور شد، دیدار خود با امانوئل مکرون را به تعویق انداخت.

اعتراضات در فرانسه که چهارمین روز خود را سپری می‌کند یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های دوران ریاست جمهوری امانوئل مکرون محسوب می‌شود.

به دنبال کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله ناآرامی‌ها شهرهای مختلف فرانسه از جمله مارسی، لیون، تولوز، استراسبورگ، لیل و همچنین پاریس را فراگرفته است و معترضان با مأموران پلیس درگیر شده‌اند.

گزارش‌های مختلف حاکی است گروهی از شرکت‌کنندگان در این اعتراضات با آتش زدن صدها ساختمان‌ و وسایل نقلیه، دست به غارت فروشگاه‌ها زده‌اند.

افسر پلیسی که تیراندازی او به مرگ نوجوان ۱۷ ساله الجزایری‌تبار منجر شد، به ارتکاب «قتل عمد» متهم شده است. تحقیقات اولیه دستگاه قضایی فرانسه حاکی است که در زمان تیراندازی به این راننده نوجوان، «شرایط استفاده قانونی از سلاح رعایت نشده است».

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه پس از دومین شب از شورش‌های شهری در کشور، خشونت‌های صورت گرفته را «خشونت غیرقابل توجیه» دانست و آن را محکوم کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز و رادیو فردا/پ.م/آ.ت.