نخست‌وزیر بریتانیا رفتار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با معترضان را «نفرت‌انگیز» خواند

ریشی سوناک

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه گفت که دولت این کشور زمان بیشتری را صرف مقابله با فعالیت‌های خصمانه ایران خواهد کرد.

ریشی سوناک به کمیته روابط خارجی مجلس عوام گفت که او «به طور فزاینده‌ای نگران» رفتار جمهوری اسلامی با معترضان ایرانی، برنامه هسته‌ای این کشور و سایر اقداماتی است که منطقه را بی ثبات می‌کند.

نخست وزیر بریتانیا که در پاسخ به پرسشی در خصوص اعتراضات ایران صحبت می‌کرد، اظهار داشت: « آنچه که از اعتراضات در ایران شاهد هستیم، یک پیام بسیار واضح دارد مبنی بر اینکه مردم ایران از حکومت راضی نیستند. ما در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم.»

ریشی سوناک در ادامه رفتار جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان در ایران را کاملا «نفرت‌انگیز» خواند.

او گفت: «در حالی که روسیه و اوکراین چالش شماره یک سیاست خارجی ما با ورود به سال جدید باقی می‌مانند، من به طور فزاینده‌ای نگران رفتار (حکومت) ایران هستم.»

اعتراضات سراسری در ایران از ۲۶ شهریور ماه، پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی حین بازداشت به دست گشت ارشاد و پلیس امنیتی اخلاقی و خاکسپاری پیکر او در شهر سقز استان کردستان با شعار «زن، زندگی، ازادی» آغاز شد و به دیگر شهرها و استان‌های ایران گسترش یافت.

بنابر گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از آغاز اعتراضات سراسری در ایران تاکنون دست‌کم ۱۶۱ شهر ایران شاهد اعتراضات خیابانی بوده است و دست‌کم ۴۹۶ تن از مردم معترض از جمله ۶۸ کودک به دست نیرروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.