رابرت مالی درباره حکم اعدام سه معترض: حکومت ایران از اعتراضات درس نگرفته است

سعید یعقوبی٬ مجید کاظمی و صالح میرهاشمی (سه معترض محکوم به اعدام)

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، روز پنجشنبه در واکنش به گزارش‌ها در خصوص احتمال اجرای حکم اعدام سه متهم پرونده «خانه اصفهان» گفت، اجرای چنین حکمی نشان می‌دهد که حکومت جمهوری اسلامی از اعتراضات در ایران درس نگرفته است.

رابرت مالی در توییتی نوشت: «اعدام قریب‌الوقوع احتمالی مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در ایران توهین به حقوق بشر و کرامت انسانی همه مردم ایران است و نشان می‌دهد که حکومت [جمهوری اسلامی] از اعتراضات درس نگرفته است.»

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اضافه کرد: «ایالات متحده در کنار مردم ایران ایستاده و همچنان خواهد ایستاد. ما در حال هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای خود برای افشا و مقابله با نقض بی‌وقفه حقوق بشر توسط حکومت (جمهوری اسلامی) ایران هستیم.»

در همین زمینه، ودانت پاتل، معاون سخنگوی خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه از جمهوری اسلامی ایران خواست که متهمان پرونده موسوم به «خانه‌اصفهان» را اعدام نکند.

مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، سه معترض محکوم به اعدام، روز گذشته در پیامی از زندان از مردم خواستند مانع اجرای حکم اعدام آنها شوند.

به دنبال این پیام٬ شامگاه چهارشنبه شماری از معترضان به اجرای این حکم در مقابل زندان دستگرد حاضر شدند.

همزمان با افزایش نگرانی‌ها در خصوص اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، چهره‌های فرهنگی و مدنی در داخل و خارج از ایران خواستار توافق حکم اعدام این سه نفر شده‌اند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی این سه معترض را متهم کرده که در کشتن دو بسیجی به نام‌های محسن حمیدی و محمد كریمی و یک سرهنگ یگان ویژه به نام اسماعیل چراغی در اعتراضات شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در محله خانه اصفهان دست داشته‌اند و برای آن‌ها حکم اعدام صادر کرده است.

دیوان عالی کشور نیز با رد فرجام‌خواهی آنها، حکم اعدام‌شان را به اتهام «محاربه» و به «قتل» صادر کرده است.

همزمان با پخش دوباره «اعترافات اجباری» این سه متهم در هفته جاری، خانواده‌های آنان با ابراز نگرانی از احتمال اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام، بر «فقدان سند، فیلم و تصویر» در این پرونده تأکید کردند.