اسرائیل در واکنش به شلیک یک خمپاره از خاک لبنان٬ جنوب این کشور را گلوله باران کرد

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه ۱۵ تیر در واکنش به شلیک یک خمپاره از خاک لبنان که به شهری در نوار مرزی اين کشور اصابت کرد چندین نقطه از جنوب لبنان را گلوله باران کرد.

این حملات حدود سه ماه پس از شدیدترین درگیری مرزی بین دو کشور در چندین سال گذشته روی می دهد.علاوه بر این، در شرایطی اتفاق می افتد که به دلیل حملات سنگین ارتش اسرائیل به اردوگاه پناهندگان جنین در کرانه باختری طی روزهای گذشته، تنش در مناسبات اسرائیل با کشورهای عربی تشدید شده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای که حدود ظهر پنجشنبه به وقت محلی منتشر شد گفت:«خمپارهای که از لبنان شلیک شد به حاشیه نوار مرزی اسرائیل اصابت کرده است. ارتش اسرائیل اکنون در حال گلوله باران منطقه‌ای است که خمپاره از آنجا شلیک شد.»

سخنگوی ارتش اسرائیل همزمان با انتشار این بیانیه توضیح داد که گلوله خمپاره به نزدیکی شهر کوچک غجر اصابت کرده است.

شهر غجر درست در مرز مناطق اشغال شده توسط اسرائیل در بلند‌ی‌های جولان با لبنان واقع شده است.

بلال الخطیب، سخنگوی ادارات محلی اين شهر گفت:«خمپاره به نزدیکی خانههای مسکونی اصابت کرده ولی به لطف خداوند کسی آسیب ندیده است.»

خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داد که ارتش اسرائیل «بیش از ۱۵ گلوله توپ» به اطراف روستاهای مرزی شلیک کرده است.

اسرائیل و لبنان هنوز توافق صلح امضا نکرده و در نتیجه از نظر عرف بین‌المللی در حال جنگ محسوب می شوند. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل برای جلوگیری از درگیری در نوار مرزی بین دو کشور مستقر هستند.

نیروی حافظ صلح در بیانیه‌ای گفت که فرمانده این نیرو با هدف «پیشگیری از تشدید تنش» در حال گفت‌وگو با مقامات لبنانی و اسرائیلی است و از دو کشور خواست خویشتنداری نشان دهند.

ساعاتی قبل از وقوع این درگیری، حزبالله لبنان احداث دیوار بتونی توسط اسرائیل در اطراف شهر غجر که مرز از آن عبور می‌کند را محکوم کرد. این گروه از دولت لبنان خواست «برای جلوگیری از تثبیت اشغال این شهر توسط اسرائیل» اقدامات ضروری را انجام دهد.

اکثریت ساکنان شهر غجر را اعراب علوی تشکیل می‌دهند که قبل از اشغال آن توسط ارتش اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ بخشی از خاک سوریه بود.

نوار مرزی بین خاک لبنان و بلندی‌های جولان که در اشغال اسرائیل است به «خط آبی» شهرت دارد درست از وسط شهر غجر عبور می کند. نیمه شمالی شهر در خاک لبنان و نیمه جنوبی آن در تصرف اسرائیل است.

حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از بیانیه خود احداث حصار با سیم خاردار در اطراف شهر را نیز محکوم کرد.

ولی سخنگوی اداره محلی شهر غجر گفت:«خود مردم این حصار را ساخته اند و نه ارتش اسرائیل. دلیل آن حفاظت از اراضی و کودکان در برابر حیوانات وحشی است.»

به ساکنان غجر شهروندی اسرائیل اعطا شده و این شهر که مدت‌ها بخشی از یک منطقه نظامی بود اخیرا به روی سفرهای گردشگری گشوده شده است.

حزب الله لبنان می‌گوید دولت اسرائیل عملا اراده خود را بر تمامی غجر از جمله منطقه متعلق به لبنان تحمیل کرده و این بخش از شهر نیز توسط ادارات منصوب اسرائیل کنترل و اداره می‌شود.

با استفاده رویترز؛ ش. ر