روسیه پیمان دریافت کمک نظامی از کره شمالی را تصویب کرد

تصویر ماهواره‌ای سرویس اطلاعاتی کره جنوبی از تاسیسات نظامی خاباروفسک در روسیه که گفته شده بخشی از نیروهای کره شمالی در آن مستقر شده‌اند

دوما، مجلس سفلای روسیه، پیمان مشارکت راهبردی با کره شمالی را که امکان «دریافت کمک نظامی» از این کشور را فراهم می‌کند، به تصویب رساند؛ اقدامی که احتمال ورود کشور سوم به جنگ اوکراین را تقویت می‌کند.

این معاهده که روز پنج‌شنبه سوم آبان توسط این مجلس تصویب شد در تاریخ ۳۰ خرداد امسال در جریان سفر ولادیمیر پوتین به پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی، به امضا رسید و قرار است همکاری بین دو کشور را به سطح بالاتری برساند.

بر اساس بندی از این پیمان‌نامه، اگر یکی از طرفین مورد حمله قرار گرفت و خود را در وضعیت جنگی دید، طرف دیگر باید «فوراً با تمام امکاناتی که در اختیار دارد، از نظر نظامی و غیره کمک کند».

مشخص نیست این بند باید چگونه تفسیر شود اما کره جنوبی، دشمن دیرینه کرهٔ شمالی، به همراه آمریکا اخیراً اعلام کرده‌اند که شواهدی دال بر حضور سربازان کره‌ شمالی در روسیه وجود دارد و به نظر می‌رسد این نیروها در حال گذراندن تمرین‌های آموزشی هستند.

بیشتر در این باره: کره جنوبی: کره شمالی سه هزار سرباز برای کمک به روسیه اعزام کرده است

در همین زمینه گروهی از اعضای پارلمان کره جنوبی روز چهارشنبه پس از نشستی با سازمان امنیت ملی این کشور، کره شمالی را به اعزام سه هزار سرباز به روسیه برای کمک به جنگ در اوکراین متهم کردند.

به گفته حاضران در نشست مشترک، پیونگ‌یانگ به مسکو قول داده که تا یک ماه دیگر در مجموع حدود ۱۰ هزار سرباز را به روسیه اعزام کند.

استقرار نیروهای کره شمالی در روسیه این احتمال را افزایش می‌دهد که سربازان کره شمالی بتوانند به نیروهای روسیه که در اوکراین می جنگند بپیوندند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز روز چهارشنبه اعلام کرد شواهد مبنی بر ارسال نیرو از کره‌ شمالی به روسیه، نشان‌دهندهٔ «گام بعدی» پیونگ‌یانگ پس از ارائهٔ جنگ‌افزار به مسکو است.

آقای آستین گفت که تحلیلگران هنوز در حال ارزیابی وضعیت هستند، اما پیونگ یانگ که این اتهامات را رد کرده است، ممکن است با عواقبی برای کمک مستقیم به روسیه مواجه شود.

بیشتر در این باره: کره جنوبی می‌گوید کره شمالی به روسیه نیرو اعزام کرده است

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز گفت دولت آمریکا معتقد است حداقل سه هزار سرباز کره شمالی از اوایل تا اواخر مهر امسال با کشتی به ولادی‌وُستوک در شرق روسیه منتقل شده‌اند.

به گفتهٔ آقای کربی «اگر آن‌ها (کره شمالی) به عنوان هم‌پیمان جنگی عمل کنند و قصدشان مشارکت در این جنگ به نفع روسیه باشد، موضوع، بسیار بسیار جدی است و تأثیر آن تنها به اروپا محدود نخواهد شد، بلکه بر منطقه هند و اقیانوس آرام نیز اثر خواهد گذاشت».

سازمان اطلاعات کره جنوبی هفتهٔ گذشته در وب‌سایت خود عکس‌هایی از جمله تصاویر ماهواره‌ای ارائه کرد که حرکت کشتی‌هایی را در نزدیکی بندر کره شمالی نشان می‌دهد که به‌گفتهٔ آن‌ها متعلق به نیروهای دریایی روسیه هستند.

این عکس‌ها همچنین شامل تصاویری است که این نهاد اطلاعاتی می‌گوید از تجمعات مشکوک کره شمالی در خاباروفسک و اوسورییسک است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، نیز یک روز پیش از آن اعلام کرد اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ۱۰هزار سرباز از کره شمالی برای پیوستن به نیروهای روسیه که علیه کشورش می‌جنگند آماده می‌شوند و هشدار داد که کشور سومی که وارد درگیری‌ها می‌شود، می‌تواند درگیری را به یک «جنگ جهانی» تبدیل کند.

مقامات کره جنوبی همچنین نگران هستند که روسیه در ازای همکاری، فناوری‌های پیشرفته‌ای را به کره شمالی ارائه دهد که می‌تواند برنامه‌های هسته‌ای و موشکی آن کشور را تقویت کند.

سقوط دوباره بالن حامل زباله از کره شمالی بر فراز محوطه ریاست جمهوری در سئول

بالن حامل زباله‌های کره شمالی روز پنج‌شنبه برای دومین بار بر فراز محوطه ریاست جمهوری کره جنوبی در سئول سقوط کرد. این حادثه نگرانی‌هایی دربارهٔ آسیب‌پذیری مکان‌های مهم کره جنوبی ایجاد کرده است.

این حادثه در پی افزایش تهدیدات و تنش‌های بین دو کره پس از ادعاهای کره شمالی مبنی بر ارسال پهپادهای کره جنوبی به پیونگ‌یانگ برای پراکندن اعلامیه‌های تبلیغاتی رخ داد.

هیچ ماده خطرناکی در زباله‌های ریخته شده یافت نشد. کره شمالی از ماه مه بالن‌هایی را حاوی زباله به سمت کره جنوبی می‌فرستد که بخشی از کارزار جنگ روانی این کشور است. همچنین اعلامیه‌هایی انتقادی از رئیس‌جمهور کره جنوبی و همسرش نیز در این منطقه یافت شده است.

بیشتر در این باره: برخورد بالن‌های زباله کره شمالی به کاخ ریاست‌جمهوری کره جنوبی
گزارش‌ رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد/ پ.م/ پ.پ